اعتراضات سراسری؛ شش شهروند بلوچ به زندان، شلاق و جزای نقدی محکوم شدند

۶ دی ۱۴۰۱-

شش شهروند بلوچ که همگی همزمان با اعتراضات در سیستان‌وبلوچستان که در واکنش به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ آغاز شد، بازداشت شده بودند، با برگزاری دادگاه‌های جداگانه به احکام زندان، شلاق و جزای نقدی محکوم شدند.

بر اساس داده‌های «بانک داده اطلس زندان‌های ایران»، طی یک هفته گذشته در دادگاه‌های برگزار شده برای بازداشت‌شدگان اعتراضات، «سارا بلوچ» به تحمل شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق، «فاطمه بلوچ» به سه ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق،  «نازنین احمدی‌پور» به شش ماه زندان و ۲۵ میلیون تومان جزای نقدی، «زکریا سنجرانی» به دو سال زندان و «ادهم آسکانی» و «مرتضی نبات زهی»، هرکدام به یک ماه زندان محکوم شده‌اند.

سارا بلوچ، روز ۶مهر۱۴۰۱، همزمان با اعتراضات در شهرهای مختلف سیستان‌وبلوجستان بازداشت و روز ۲۰مهر با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد. دادگاه بدوی این شهروند را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است. سارا بلوچ در بخش دوم پرونده به «اخلال در نظم عمومی» متهم شده و در انتظار صدور حکم است.

نازنین احمدی‌پور، شهروند ۱۶ ساله ساکن چابهار، روز ۶آبان، همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در این شهر بازداشت و روز ۲۶آبان با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد. شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری زاهدان این شهروند بلوچ را به شش ماه زندان و ۲۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرده است. این حکم به‌صورت تلفنی به خانواده نازنین احمدی‌پور ابلاغ شده است.

فاطمه بلوچ، روز ۶مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روز ۲۳مهر با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد. دادگاه بدوی این شهروند بلوچ را به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، به سه ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرده است. فاطمه بلوچ در بخش دوم پرونده به «اخلال در نظم عمومی» متهم شده و در انتظار صدور حکم است.

زکریا سنجرانی، شهروند ۱۸ ساله اهل زاهدان، روز ۱۱آذر همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. این شهروند بلوچ همزمان با تداوم حبس، روز ۲۶آذر، بدون داشتن وکیل در دادگاه بدوی به دو سال زندان محکوم شده است. او کماکان در زندان مرکزی زاهدان محبوس است.

ادهم آسکانی و مرتضی نبات زهی، شهروندان اهل راسک در استان سیستان‌وبلوچستان نیز روز ۲۹آذر، پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر بازداشت و به زندان چابهار منتقل شدند. این شهروندان بلوچ در تماس تلفنی با نزدیکان خود اطلاع داده‌اند که هر کدام به یک ماه زندان محکوم شده‌اند.

مهر۱۴۰۱، همزمان با اعتراضات سراسری در ایران که پس از کشته شدن «ژینا امینی» آغاز شد، در شهرهای مختلف سیستان‌وبلوچستان نیز اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ رخ داد. در این اعتراضات صدها تن کشته و زخمی شدند و جمهوری اسلامی اقدام به بازداشت گسترده شهروندان بلوچ کرد. طی این مدت نیز ده‌ها تن از شهروندان بازداشت‌شده با برگزاری دادگاه‌های جداگانه به اعدام، زندان، شلاق و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند.