شش زن؛ محبوس در زندان قرچک، محکوم به ۲۴ سال زندان

۲۱ دی ۱۴۰۱- شش زن که همگی همزمان با خیزش ۱۴۰۱ بازداشت شده‌اند، به‌رغم گذشت حدود سه ماه از زمان بازداشت، کماکان در زندان قرچک ورامین محبوس هستند. در دادگاه‌های برگزار شده برای این شش نیز آنها مجموعا به ۲۴ سال زندان و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند.

به گفته منابع اطلس زندان‌های ایران، همزمان با تداوم حبس در زندان قرچک ورامین، زهرا فراهانی به پنج سال زندان، سعیده محمدی و زهره صابری، هرکدام به پنج سال زندان و دو سال منع خروج از کشور، نازنین کی‌نژاد به چهار سال زندان و دو سال منع خروج از کشور، سمیه خمسه به سه سال زندان و پریسا نیک‌خو به دو سال زندان محکوم شدند.

زهرا فراهانی، ۳۱ ساله و شهروند ساکن تهران است. او روز ۳۰مهر۱۴۰۱ در خانه‌اش توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. ماموران همزمان با دستگیری این شهروند، دو خواهر او را نیز بازداشت کردند. زهرا فراهانی پس از طی مراحل بازجویی به زندان قرچک منتقل شد. او همزمان با تداوم بازداشت در این زندان، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به پنج سال زندان محکوم شد. به گفته یک منبع مطلع، زهرا فراهانی، به‌رغم بیماری و تشخیص پزشک معالج مبنی بر نیاز به مراقبت پزشکی، کماکان در زندان قرچک بدون دسترسی به خدمات درمانی محبوس است و با آزادی او با قید وثیقه مخالفت می‌شود.

سعیده محمدی، شهروند اهل کوهدشت در استان لرستان است. او ۲۷شهریور۱۴۰۱ در تهران بازداشت شد. سعیده محمدی از اولین بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱ است که پس از کشته‌شدن ژینا امینی آغاز شد. شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم، این شهروند را همزمان با تداوم حبس در زندان قرچک ورامین، به پنج سال زندان و دو سال منع خروج از کشور محکوم کرده است. سعیده محمدی، کماکان به‌دلیل عدم توانایی مالی برای تامین قرار وثیقه صادر شده، در زندان قرچک محبوس است.

زهره صابری، شهروند ۳۱ ساله ساکن تهران است. او روز ۴آبان۱۴۰۱ در منطقه نارمک توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی به زندان قرچک منتقل شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، این شهروند را همزمان با تداوم حبس در زندان قرچک ورامین، به پنج سال زندان و دو سال منع خروج از کشور محکوم کرده است. زهره صابری، به‌رغم گذشت نزدیک به ۵۰ روز از زمان بازداشت کماکان در زندان قرچک محبوس است.

نازنین کی‌نژاد، شهروند ۴۳ ساله ساکن تهران، مترجم و معلم زبان فرانسوی است. او ۱۶مهر۱۴۰۱ در خانه‌اش و در مقابل دیدگان دخترش بازداشت شد. نازنین کی‌نژاد، پس از تحمل حدود ۴۰ روز بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد. شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، این شهروند را به چهار سال زندان و دو سال منع خروج از کشور محکوم کرده است. نازنین کی‌نژاد به‌رغم گذشت بیش از سه ماه از زمان بازداشت کماکان در زندان قرچک محبوس است.

پریسا نیک‌خو، شهروند ۳۶ ساله اهل دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد است. او ۲مهر۱۴۰۱ توسط ماموران نیروی انتظامی در تهران بازداشت و پس از طی مراحل بازجویی به زندان قرچک منتقل شد. شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، همزمان با تداوم بازداشت این شهروند در زندان قرچک، او را به دو سال زندان محکوم کرده است. پیش‌تر، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، این شهروند را به پنج سال زندان و دو سال منع خروج از کشور محکوم کرده بود.

سمیه خمسه، شهروند ۴۲ ساله اهل تهران است. ماموران نیروی انتظامی روز ۲۰مهر۱۴۰۱ با اعمال خشونت و ضرب‌وجرح شدید او را در میدان آریاشهر بازداشت کردند. سمیه خمسه ابتدا به زندان اوین و سپس به زندان قرچک ورامین منتقل شد. شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، همزمان با تداوم بازداشت این شهروند در زندان قرچک، او را به سه سال زندان محکوم کرده است. پیش‌تر، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، این شهروند را به پنج سال زندان و دو سال منع خروج از کشور محکوم کرده بود. منابع اطلس می‌گویند، سمیه خمسه به‌رغم تشدید بیماریش در زندان، کماکان بدون دسترسی به خدمات درمانی کافی و موثر در زندان قرچک محبوس است. همزمان مقام‌های قضایی استان تهران، باوجود پیگیری‌های مستمر خانواده او و ارائه سوابق پزشکی مبنی بر نیاز سمیه خمسه به مراقبت پزشکی مستمر، از آزاد کردن این شهروند خودداری می‌کنند.

از شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن ژینا امینی  – دختر ۲۲ ساله اهل سقز که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. طی این مدت نیروهای امنیتی بیش از ۲۰ هزار شهروند معترض را بازداشت کرده‌اند. همزمان با تغییر مکانیزم سرکوب در جمهوری اسلامی، مدت زمان بازداشت موقت شهروندان به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و روند دادرسی پرونده از زمان بازداشت تا صدور حکم به‌صورت محسوس کاهش پیدا کرده است.