تداوم اعتصاب غذای سیروس و کامین کُرکی در زندان اوین و تهران بزرگ

۱ دی ۱۴۰۱-

«سیروس کُرکی» و «کامین کُرکی»، برادران «امین کُرکی» که در اعتراضات سراسری دی۹۶ کشته شد، همزمان با تداوم حبس در زندان‌های اوین و تهران بزرگ دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

به گفته یکی از نزدیکان خانواده کرکُی به «اطلس زندان‌های ایران»، سیروس کُرکی از روز ۲۳آذر۱۴۰۱ در اعتراض به انتقال برادرش کامین کُرکی از زندان اوین به زندان تهران بزرگ و عدم دسترسی به خدمات پزشکی، با دوختن لب‌ها دست به اعتصاب غذا زده است. کامین کُرکی نیز دو روز بعد از روز ۲۵آذر اعتصاب غذا کرده است.

منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، می‌گوید، پس از اعتصاب غذای کامین کُرکی در زندان تهران بزرگ، او را به دستور «فتحی»، معاون سلامت این زندان از تیپ شش زندان تهران بزرگ به تیپ سه که محل نگهداری زندانیان متهم به جرائم عمومی و خشن است، منتقل کرده‌اند. سیروس کُرکی نیز پس از آغاز اعتصاب غذا ابتدا از بند ۲۰۹ به قرنطینه زندان اوین و سپس به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده است.

سیروس کُرکی، پس از بازداشت به‌دلیل چندین بار اعتصاب غذا به مشکلات معده و روده مبتلا شده و دچار خونریزی داخلی شده است. او نیاز فوری به جراحی و مراقبت پزشکی دارد. مسئولان زندان اوین یک‌بار نیز او به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و بدون تکمیل روند درمان به زندان بازگردانده‌اند. سیروس کُرکی در حالی پنجمین ماه از دوران بازداشت خود را سپری می‌کند که همچنان از دسترسی به خدمات درمانی محروم است.

سیروس کُرکی و کامین کُرکی، روز ۹مرداد۱۴۰۱، توسط ماموران وزارت اطلاعات در خانه خود با ضرب‌وجرح شدید بازداشت شدند. ماموران همزمان با تفتیش خانه این دو شهروند اقدام به ضرب‌وجرح و توهین به خانواده آنها کردند. خانواده کُرکی پس از بیش از یک‌ماه بی‌خبری از سرنوشت آنها، از انتقال این شهروندان به زندان اوین مطلع شدند. طی مدت بازداشت برادران کُرکی، به‌رغم مراجعه متعدد خانواده کُرکی به نهادهای قضایی و امنیتی تهران، مسئولین از پاسخگویی شفاف به آنها امتناع کرده‌اند. 

سیروس کُرکی و کامین کُرکی، برادران امین کُرکی، از شهروندان کشته‌شده در اعتراضات دی۹۶ هستند. امین کُرکی، ۳۱ ساله، مجرد و کارگر روزمزد اهل اندیمشک و ساکن دزفول بود. او در جریان اعتراضات ضدحکومتی در دزفول هدف گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفت و جان خود را از دست داد. پس از کشته‌شدن امین کُرکی، تعدادی از اعضای خانواده کُرکی به‌دلیل دادخواهی و اطلاع‌رسانی درباره او بازداشت و مورد اذیت و آزار نهادهای امنیتی و قضایی قرار گرفتند.

بر اساس داده‌های «بانک داده اطلس زندان‌های ایران»، اکنون ۱۲ دادخواه در زندان‌های ایران محبوس هستند. از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون نیز ۲۶ دادخواه به‌دلیل اطلاع‌رسانی و پیگیری قضایی پرونده شهروندان کشته‌شده توسط جمهوری اسلامی – با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و محاسبه آخرین حکم صادر شده در هر پرونده – مجموعا به تحمل ۴۴ سال و ۹ ماه زندان و ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. دادخواهان شامل اعضای خانواده کشته‌شدگان توسط جمهوری اسلامی، وکلا و فعالان حقوق بشر هستند.