گردن و کمر غلامحسین کلبی در زندان شیبان سوخته است

۱۳ بهمن ۱۳۹۹ – گردن و کمر غلامحسین کلبی، زندانی سیاسی زندان شیبان، در حمام زندان سوخته است. به دلیل مخالفت مسئولان زندان آقای کلبی به بیمارستان اعزان نشده و از خدمات درمانی محروم است.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، سیستم آب گرم زندان شیبان به درستی کار نمی‌کند. بسیاری وقتها آب گرم برای حمام وجود ندارد و گاهی نیز به ناگاه آب جوش وارد دوش حمام می شود.

یک منبع آگاه در مورد سوختگی آقای کلبی به پژوهشگر اطلس گفت: « آقای کلبی حدود یک ماه پیش دچار سوختی از ناحیه گردن و کمر شده است.  این اتفاق هنگام استفاده از حمام بند پنچ زندان شیبان رخ داده است.» به گفته این فرد آگاه: «مشکلات آب گرم بند پنچ شیبان تمامی ندارد. بیشتر وقتها آب گرم برای حمام رفتن در دسترس نمی باشد و وقتی که آب وجود دارد؛ بصورت به طور مرتب قطع و وصل می شود.» مشکل دیگر حمام‌های بند پنج شیبان به گفته این فرد آشنا به مشکلات این زندان این است که: « هنگامی که یک نفر با آب ولرم و با دمای مناسب مشغول حمام است؛ ناگهان و در یک لحظه آب جوش به همراه بخار از دوش حمام خارج می‌شود و اگر به هر دلیلی فرد نتواند به سرعت از زیر دوش کنار برود با جهنمی از آب گرم مواجه شده  و دچار سوختگی می شود.» این منبع آگاه در مورد وضعیت کنونی آقای کلبی گفت: « قسمتی از گردن و کمر آقای کلبی سوخته است اما بهداری زندان تنها به تجویز پمادهای سوختگی برای او قناعت کرده و از اعزام او به بیمارستان خودداری کرده‌اند.»

آقای کلبی همچنین به بیماری عفونت گوش نیز مبتلا است و پیگیری‌های او برای درمان بیماریش در بیمارستان‌های خارج از زندان تاکنون به نتیجه نرسیده است.

برای مشاهده نمایه غلامحسین کلبی روی تصویر کلیک کنید.

بازداشت

غلام‌حسین کلبی به همراه سعید ماسوری در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۷۹ به اتهام «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» در شهرستان دزفول هنگام ورود به ایران بازداشت شدند. هر دوی آن‌ها به رغم استفاده از سیانور زنده ماندند. اردیبهشت سال بعد به خانواده آن‌ها اطلاع داده شد که فرزندانشان بازداشت شده‌اند. آن‌ها پس از دستگیری به بازداشتگاه سپاه اهواز منتقل شدند. آنها پس از مدت کوتاهی برای ادامه بازجویی‌ها به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. آنها چندین بار در تهران و اهواز توسط اداره اطلاعات و سپاه بازجویی شدند.

محاکمه

در اواخر سال ۱۳۸۰ آقای کلبی و ماسوری در شعبه ۶ دادگاه انقلاب  توسط قاضی حقانی محاکمه و بعداً به اعدام محکوم شد. او در این جلسه دادگاه وکیل تسخیری داشت. وکیل تنها چند دقیقه قبل از برگزاری دادگاه موفق به خواندن پرونده شده بود. این حکم پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت به حبس ابد تقلیل یافت.

زندان

آقای کلبی پس از حدود شش سال حبس در زندان اوین مهر ۱۳۸۶ به درخواست خودش از زندان اوین به زندان ماهشهر، محل سکونت خانواده‌اش، منتقل شد. آقای کلبی پس از مدتی به زندان کارون منتقل شد. آقای کلبی پس از تعطیلی زندان کارون به همراه دیگر زندانیان ایت زندان به زندان شیبان منتقل شد و از آن زمان تاکنون در در این زندان نگهداری می‌شود.  آقای کلبی با وجود گذشت بیش از بیست سال هم‌چنان محروم از مرخصی و بدون چشم‌اندازی از آزادی، حکم حبس ابد خود را تحمل می‌کند. آقای کلبی در طول دوران محکومیت خود تمام اعضای خانواده خود را از دست داده است.