سه فعال اتنیکی ترک از زندان آزاد شدند

۱۲ آبان ۱۳۹۹ – رسول رضوی، حسین امیرهجری و حسین محمدیان، فعالان اتنیکی ترک، با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شدند.

به گزارش اطلس زندانهای ایران این سه فعال اتنیکی ساکن شهر تبریز روز شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز آزاد شدند.

این فعالین آذربابجانی پیشتر در تاریخ ۲۶ مهر ماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ۶ آبان ماه با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به زندان مرکزی این شهر منتقل شده بودند.

سعید سلطانی و بابک کیومرثی از دیگر بازداشت شدگان اعتراضات اخیر همچنان در زندان هستند. این دو فعال اتنیکی ترک، ۱۳ مهر در شهر جلفا بازداشت شده‌اند و خبری از محل نگهداری آنها در دست نیست. پیشتر گزارش شده بود که این دو نفر به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده‌اند.

در سه ماه گذشته بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان اتنیکی ترک به دلیل شرکت در تجمعات حمایت از جمهوری آذربایجان در جنگ قره‌باغ بازداشت شده‌اند. شرکت کنندگان در این تجمعات به «حمایت ایران از ارمنستان در جنگ قره باغ» اعتراض دارند و خواستار بسته شدن مرز «نوردوز» در نزدیکی شهر جلفا در استان آذربایجان شرقی هستند. بیشتر بازداشت‌شدگان تاکنون با قرار وثیقه از زندان آزاد شده اند.

طبق اصل بیست و هفتم قانون اساسی ایران «تشکیل اجتماعات و راه پیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.» همچنین بر اساس ماده ۲۱ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل که به امضای دولت ایران رسیده «حق تشکیل مجامع مسالمت‌آمیز به رسمیت شناخته می‌شود. اعمال این حق تابع هیچ‌گونه محدودیتی نیست؛ جز آنچه بر طبق قانون مقرر شده و در یک جامعۀ دمکراتیک به مصلحت امنیت ملی، ایمنی عمومی، نظم عمومی یا برای حمایت از سلامت یا اخلاق عمومی یا حقوق و آزاد‌‌‌ی‌های دیگران ضرورت داشته باشد.»

بازداشت و ضرب و شتم فعالان اتنیکی و شهروندان ترک به دلیل شرکت در تجمعات مسالمت آمیز و اعتراض به سیاست‌های حکومت، در تناقض با تعهدات قانونی دولت ایران ذیل قانونی اساسی ایران و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.