سه فعال اتنیکی ترک با قرار وثیقه آزاد شدند

۱۶ مهر ۹۹ – احمد محمد پور، پرویز سیابی و علی معالی فعالان اتیکی ترک با تودیع وثیقه آزاد شدند.

به گزارش اطلس زندانهای ایران این سه فعال اتنیکی ترک با تودیع وثیقه از زندان مرکزی اردبیل آزاد شدند. احمد محمدپور و علی معالی به اتهام «تبانی علیه امنیت ملی کشور» ، «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» در شعبه ۱۰ بازپرسی دادگاه انقلاب اردبیل به ریاست قاضی بابک نونهال تفهیم اتهام شده‌اند. این دو فعال آذربایجانی در تجمع حمایت از آذربایجان توسط مأموران امنیتی بازداشت شده بودند.
همچنین پرویز سیابی گرجان دیگر فعال اتنیکی ترک نیز با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد گردید. آقای سیابی هشت مهر ماه در تجمعی که در پارک جیرال اردبیل در حمایت از جمهوری آذربایجان برگزار شده بود بازداشت شد.

بازداشت این افراد در یک تجمع مسالمت آمیز به دلیل استفاده آنها از حق آزادی بیان و حق برگزاری تجمعات صورت گرفته که در تناقض با  تعهدات قانونی ایران تحت میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است. این بازداشتها همچنین نقض اصل ۲۷ قانون اساسی ایران نیز محسوب می‌شود.
این سه فعال اتنیکی ترک هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند. یک منبع آگاه در این مورد به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت:«دست آقای سیابی هنگام بازداشت شکسته است و در بدنش نیز آثار ضرب و شتم و کبودی ناشی از آن دیده می‌شود.»

بیشتر بخوانید

 

تنش آذربایجان و ارمنستان

کشورهای آذربایجان و ارمنستان از چند روز پیش وارد جنگ شده‌اند. این دو کشور سالها است بر سر منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند. سازمان ملل منطقه قره‌باغ را بخشی از خاک آذربایجان می‌داند. ترکیه در این نبرد آشکارا جانب جمهوری آذربایجان را گرفته است اما ایران به طور رسمی اعلام بیطرفی کرده و خواستار آشتی دو طرف شده است. اخیراً چهار امام جمعه استانهای غربی ایران، نماینده رهبر و سخنگوی دولت از ارمنستان خواسته‌‌اند که از اراضی اشغالی آذربایجان خارج شود. این اقدام به نوعی نشانگزارشهای درمورد حمایت ایران از ارمنستان و ارسال سلاح از روسیه به ارمنستان از طریق ایران اخیراً منتشر شده است. ایران این گزارشها را تکذیب کرده است. اما فعالان ترک می‌گویند که ایران از طریق مرز نوردوز برای ارمنستان سلاح ارسال می‌کند. این فعالان از ایران خواسته‌اند که این مرز را ببندد و تهدید کرده‌اند که درغیر اینصورت از مردم ترک خواهند خواست که خود این مرز را ببندند.