پاسخ مسئولان فشافویه به اعتصاب غذای سهیل عربی: «تو بیمار روانی هستی»

۱۹ فروردین ۹۹- به دنبال اعتصاب غذای دوباره سهیل عربی، زندانی سیاسی زندان فشافویه،  مسئولان زندان با او ملاقات کرده و خطاب به او گفته‌اند:«تو بیمار روانی هستی.»

به گزارش اطلس زندانهای ایران به دنبال بی‌توجهی مسئولان زندان به وعده رسیدگی به مطالبات آقای عربی، این زندانی سیاسی که ۷ فروردین ۹۹ به اعتصاب غذای خود پایان داده‌بود، مجدداً‌ از تاریخ ۱۶ فروردین اعتصاب غذای خود را از سر گرفته‌است. یک منبع آگاه به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران در این مورد گفت: « مسئولان زندان در ملاقات با سهیل به او گفته‌اند که «تو بیمار روانی هستی.» آقای عربی هم در پاسخ از آنها خواسته که اگر چنین فکر می‌کنند او را به روانپزشک معرفی کنند. روانپزشک اما پس از شنیدن مطالبات و انتقادهای سهیل به او گفته‌است که انتقادها و مطالبات تو مورد قبول ما هم هست و در نامه‌ای به مسئولان زندان نوشته‌ که او هیچ بیماری روانی ندارد.» آقای عربی همچنین به دنبال ضعف جسمانی توسط پزشکی دیگر نیز معاینه شده که قند خون او ۴۴ و فشار خونش نیز ۸ بوده‌است. به این دلیل و ضعف شدید جسمانی این زندانی سیاسی، پزشک به دنبال تزریق سرم به او بوده‌ که آقای عربی از پذیرش آن سرباز زده‌است. آقای عربی خواستار آزادی از زندان و یا انتقال به یکی از زندانهای اوین یا گوهردشت است و اعلام کرده که تا برآورده شدن خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

برای مشاهده نمایه آقای عربی روی تصویر کلیک کنید

اعتصاب غذای پیشین

پس از شیوع بیماری کرونا در زندان فشافویه که باعث مرگ سه زندانی شد، شماری از زندانیان سیاسی این زندان، دست به اعتصاب غذا جمعی زدند. مطالبه این زندانیان، آزادی و یا اعطاء مرخصی به زندانیان بوده‌است. سهیل عربی یکی از این زندانیان بود. این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۶ اسفند ۹۸ پس از وعده مسئولان زندان نسبت به تحقق خواسته‌هایش با قبول سرم به اعتصاب خود پایان داد.  یک منبع آگاه در آن زمان به پژوهشگر اطلس گفته بود که «سهیل به مسئولان زندان اعلام کرده‌است که در صورت خلف وعده آنها، مجدداً اعتصاب غذای خود را از سر خواهد گرفت.»

 

بازداشت و محاکمه

سهیل عربی در سال ۱۳۹۲ از سوی مامورین سپاه بازداشت و در دادگاه کیفری تهران به ریاست قاضی مدیرخراسانی به اتهام «سب النبی» به اعدام محکوم شد. این حکم در ابتدا در شبعه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی تایید شد، اما در مراحل بعد شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد. سهیل عربی در نهایت در چند پرونده مختلف به ۱۳ سال و ۶ ماه حبس و تحقیقات مذهبی محکوم شد.