سهیل عربی به بند زندانیان سیاسی زندان گوهردشت انتقال یافته است

۲۸ آبان ۹۹ – سهیل عربی زندانی سیاسی و عقیدتی، اکنون در بند زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر نگه‌داری می‌شود.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، سهیل عربی، زندانی سیاسی و عقیدتی در روزهای اخیر به بند سیاسی زندان گوهر دشت انتقال یافته است. او در تاریخ ۲۸ شهریور ۹۹ پس از مصاحبه با بی‌بی‌سی به صورت تنبیهی به بند انفرادی زندان رجایی شهر انتقال یافت و حدود یک ماه پس از آن، در تاریخ ۲۹ مهر ۹۹ برای بازجویی در اختیار ماموران قرارگاه سپاه ثارالله در بند دو الف زندان اوین قرار گرفت. در ادامه پس از حدود ۲۰ روز به زندان رجایی شهر بازگردانده شد اما اطلس تاکنون از محل دقیق نگه‌داری وی بی‌اطلاع بود.

بازجویی به دلیل مصاحبه با بی‌بی‌سی

یک منبع آگاه اخیر در این مورد به پژوهشگر اطلس زندان‌های ایران گفته بود: «در بازداشتگاه دو الف سپاه آقای عربی به ارتباط با شبکه تلوزیونی بی‌بی‌سی و تشویق شهروندان به برگزاری تجمع اعتراضی متهم و پرونده جدیدی برای او گشوده شده است.»

طبق اصل ۲۳ و ۲۴  قانون اساسی ایران «تفتیش‏ عقاید ممنوع‏ است‏ و هیچکس‏ را نمی‌توان‏ به‏ صرف‏ داشتن‏ عقیده‏‌ای‏ مورد تعرض‏ و مؤاخذه‏ قرار داد.» و «نشریات‏ و مطبوعات‏ در بیان‏ مطالب‏ آزادند مگر آنکه‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ یا حقوق‏ عمومی‏ باشد.» همچنین بر اساس ماده ۱۹ منشور حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد که به امضای دولت ایران رسیده است: «هرکس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص، تحصیل، اشاعۀ اطلاعات و افکار از هر قبیل و بدون توجه به سرحدات، خواه شفاهی، نوشتاری، چاپ، به صورت هنری یا به هر وسیلۀ دیگر به انتخاب خود باشد.» بازداشت و محکومیت آقای عربی به دلیل بیان عقاید خود و همین طور تشکیل پرونده جدید برای او به اتهام مصاحبه با تلویزیون بی‌بی‌سی، در تناقض با تعهدات قانونی دولت ایران ذیل قانونی اساسی کشور و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

برای مشاهده نمایه سهیل عربی روی تصویر کلیک کنید

 

مصاحبه با بی‌بی‌سی

فشارها به آقای عربی پس از مصاحبه با تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی در مورد وضعیت زندان فشافویه افزایش پیدا کرده است. آقای عربی ۲۶ شهریور در مصاحبه با این تلویزیون از وضعیت رفاهی نامناسب زندان فشافویه و «توزیع مواد مخدر توسط مأموران حفاظت اطلاعات» انتقاد کرد. آقای عربی در این مصاحبه همچنین از نگهداری زندانیان اعتراضات آبان در کنار «زندانیان خطرناک» سخن گفت. او همچنین گفت که در زندان فشافویه بین زندانیان عادی و سیاسی با زندانیان مالی و متهمان به اختلاس و فساد تبعیض وجود دارد و زندانیان متهم به اختلاس از امکاناتی بسیار بیشتر از دیگر زندانیان برخوردار هستند. این زندانی سیاسی همچنین از رفتار قاضی صلواتی و مقیسه نیز انتقاد کرده و آنها را «شکنجه‌گر» و «جنایتکار» خواند. به گفته آقای عربی این قضات به متهمان اجازه دفاع از خود نمی‌دهند.

بیست و هفت شهریور، یک روز پس از پخش این مصاحبه، مأموران امنیتی آقای سهیل عربی را احضار کردند. این زندانی سیاسی مجدداً خبر احضار خود را منتشر کرد. روز بعد از آن آقای عربی بدون اعلام قبلی به زندان رجایی شهر منتقل و ارتباط او با خانواده‌اش قطع شد.

بازداشت و محاکمه

سهیل عربی در سال ۱۳۹۲ از سوی مامورین سپاه بازداشت و در دادگاه کیفری تهران به ریاست قاضی مدیرخراسانی به اتهام «سب النبی» به اعدام محکوم شد. این حکم در ابتدا در شبعه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی تایید شد، اما در مراحل بعد شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد. سهیل عربی در نهایت در چند پرونده مختلف به ۱۳ سال و شش ماه حبس و تحقیقات مذهبی محکوم شد.