سهند نورمحمدزاده، زندانی محکوم به اعدام، اعتصاب غذا کرد

سهند نورمحمدزاده، شهروند ساکن تهران که همزمان با اعتراضات سراسری مهر۱۴۰۱، بازداشت و در این پرونده به اعدام محکوم شده است، در زندان تهران بزرگ اعتصاب غذا کرد.

به گفته یک منبع مطلع به «اطلس زندان‌های ایران»، سهند نورمحمدزاده از روز دوشنبه ۲۱آذر۱۴۰۱ در اعتراض به حکم اعدام صادر شده علیه او اعتصاب غذا کرده است.

سهند نورمحمدزاده، روز ۱۲مهر۱۴۰۱، همزمان با اعتراضات سراسری که پس از کشته‌شدن «ژینا امینی» آغاز شد، در مقابل خانه‌اش در تهران بازداشت شد. حدود یک ماه بعد، روز ۱۶آبان۱۴۰۱، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات او در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم برگزار و سهند نورمحمدزاده به اتهام محاربه از طریق «تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی» به اعدام محکوم شد.

سهند نورمحمدزاده، مدتی بعد با انتشار فایلی صوتی از زندان تهران بزرگ اعلام کرد که هیچ‌کدام از مصادیق اتهامات منتسب شده به او را انجام نداده و تحت فشار بازجو و قاضی کشیک وادار به اعتراف اجباری و امضا کردن برگه‌هایی شده که هیچ‌کدام از آن‌ها را نخوانده بوده است. او در این فایل صوتی گفت که بازجو به دروغ به او گفته مادرش سکته کرده و برای اینکه اجازه تماس با مادرش را دریافت کند مجبور به اعتراف اجباری و امضای برگه‌هایی شده که بازجو در اختیارش گذاشته است.

بر اساس داده‌های «بانک داده اطلس زندان‌های ایران»، از شهریور۱۴۰۱ و پس ازآغاز اعتراضات سراسری، دست‌کم ۱۳ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات به اعدام محکوم شده‌اند. از این تعداد حکم اعدام دو شهروند به نام‌های «محسن شکاری» و «مجیدرضا رهنورد» در روزهای اخیر اجرا شده است. «سامان یاسین»، «محمد بروغنی»، «حمید قره‌حسنلو»، «محمدمهدی کرمی»، «سیدمحمد حسینی»، «محمد قبادلو»، «حسین محمدی»، «ماهان صدرات مرنی»، «سهند نورمحمدزاده»، «منوچهر مهمان‌نواز» و «رضا آریا»، ۱۱ شهروند دیگری هستند که به اعدام محکوم شده‌اند.