سهند معالی با پایان مدت مرخصی، به زندان بازگشت

۳ مهر ۱۳۹۹- سهند معالی فعال اتنیکی ترک، با پایان مدت مرخصی به زندان سراب بازگشت.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، آقای معالی در حال سپری کردن یک سال حبس در زندان سراب است. این فعال اتنیکی ترک شامگاه دیروز ۲ مهر ماه ۱۳۹۹ با پایان ایام مرخصی به زندان بازگشت. شیوع بیماری کرونا سبب شده است که سازمان زندانها و قوه قضائیه برخی از زندانیان را به مرخصی بفرستد. آقای معالی ۳ شهریور امسال با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان سراب به مرخصی اعزام شد.

این مرخصی‌ها اما شامل حال بسیاری از زندانیان سیاسی نشده است. نرگس محمدی، نسرین ستوده، محمد حبیبی، آرش صادقی، سهیل عربی،عباس لسانی و بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی از مرخصی محروم هستند.

برای مشاهده نمایه آقای معالی روی تصویر کلیک کنید

بازداشت و صدور حکم

آقای معالی در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۷ در رابطه با تجمع قلعه بابک بازداشت و چند روز بعد آزاد شد. اتهام او پخش اعلامیه برای شرکت در این تجمع بود. در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ قاضی مهدی شمسی، او را در دادگاه سراب به طور غیابی محاکمه و به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق پخش اعلامیه» به ۱۰ ماه حبس محکوم کرد. پس از ارائه درخواست واخواهی، این قاضی حکم خود را مجددا تایید کرد.

در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ بهلول علی‌زاده و حسین فرشی رادور، قضات شعبه سوم دادگاه تجدید نظر آذربایجان شرقی، حکم ۱۰ ماه حبس سهند معالی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق پخش اعلامیه» تایید کردند.

آقای معالی در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸در محل کار خود مورد ضرب و شتم قرار گرفت و برای اجرای حکم بازداشت شد. او تا تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ در زندان بود و با پایان مدت محکومیت از زندان آزاد شد.

علیرغم اینکه به دلیل تشابه اتهامات این زندانی بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و تجمیع جرایم از زندان آزاد شده بودند اما وی دوباره در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۹ برای تحمل یکسال حبس دیگر بازداشت شد. یک منبع آگاه درمورد بازداشت دوباره آقای معالی به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت:« ایشان دو پرونده اتهامی با عناوین مشابه تبلیغ علیه نظام دارند و با اتمام دوره محکومیت در تاریخ ۹۸/۱۰/۲۵ با شرط اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مبنی بر ادغام و تجمیع پرونده آزاد گشته بودند، اما مسئولین قضایی با تخلف آشکار وی را دوباره بازداشت کرده و اعلام داشته اند که پرونده وی تجمیع نگردیده است.»