سها مرتضایی، فعال صنفی دانشجوئی، برای اجرای حکم به زندان احضار شد

۱۲ اردیبهشت ۹۹ – سها مرتضایی، فعال صنفی و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران برای اجرای حکم احضار شد.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، سها مرتضایی فعال صنفی و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران که در دادگاه بدوی به اتهام «اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت کشور»‌ به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود و اخیراً در  ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران، حکم وی به یکسال حبس تعزیری تقلیل یافته‌است. خانم مرتضائی اکنون نیز برای اجرایی شدن حکم احضار شده است.
وی همچنین به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از هرگونه فعالیت در احزاب و دسته‌جات سیاسی و صنفی و رسانه‌ای محکوم شده است.

برای مشاهده نمایه خانم مرتضایی روی تصویر کلیک کنید

بازداشت سال ۹۸

این فعال دانشجوئی در تاریخ ۲۶ آبانماه ۹۸ در خوابگاه دانشجویی دانشگاه تهران به همراه دو تن دیگر از دانشجویان دستگیر شد. خانم مرتضائی از حدود حدود یکماه قبل از بازداشت در تاریخ ۲۰ مهرماه ۹۸ در اعتراض به محرومیت تحصیلی خود دست به تحصن زده‌بود. اما در روزهای آغازین اعتراضات آبان ۹۸ او و دو دانشجوی دیگر بازداشت شدند. وی نهایتاً ۲ بهمن ۹۸ پس از تحمل ۶۰ روز حبس از زندان آزاد شد.

بازداشت سال ۱۳۹۶

سها مرتضائی پیشتر در دیماه ۱۳۹۶ نیز به دلیل پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی دستگیر شد. او سپس در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده به شش سال حبس تعزیری و  دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شد.

بازداشت سال ۱۳۹۳

او همچنین در دیماه ۹۳ به همراه زهرا خندان، فرشته طوسی و پرستو بیرانوند از فعالین دانشگاه های امیرکبیر و علامه طباطبایی، بازداشت و پس از حدود ۲ ماه در تاریخ ۷ اسفندماه ۱۳۹۳ از زندان آزاد شد. 

محرومیت از تحصیل و تحصن در دانشگاه تهران

خانم مرتضائی، مهرماه امسال در پی محرومیت از تحصیل در مقطع دکتری و بی‌نتیجه ماندن پیگیری‌های قانونی، حدود یکماه با همراه داشتن پلاکاردی مقابل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران دست به تحصن انفرادی زد. خانم مرتضائی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران است. 

دانشجویان ستاره‌دار

اصطلاخ دانشجوی ستاره‌دار همزمان با آغاز دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد وارد ادبیات سیاسی ایران شد. در آن زمان سازمان سنجش در کنار نام دانشجویانی که به حائز شرایط علمی برای ادامه تحصیل بودند اما به لحاظ امنیتی با موانعی روبرو بودند، ستاره‌ای قرار می‌داد که به معنای محرومیت آنها از تحصیل بود. اگرچه با روی کار آمدن حسن روحانی برخی از دانشجویان توانستند به دانشگاه برگردند اما این مشکل همچنان ادامه دارد و برخی از دانشجویان به دلیل فعالیتها و مواضع سیاسی و عقیدتی از ادامه تحصیل محروم هستند.