سرکوب فعالان اتنیکی ترک ادامه دارد

۱۴ مهر ۱۳۹۹- همزمان با تداوم جنگ قره‌باغ، نیروهای امنیتی به سرکوب شدید فعالان اتنیکی ترک ادامه می‌دهند.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، همزمان با تشدید حمایت از جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان بر سر قره‌باغ در بین ترکهای ایران، نیروهای امنیتی به سرکوب فعالان اتنیکی ترک ادامه می‌دهند.

در روزهای اخیر فعالان اتنیکی ترک به همراه بسیاری از مردم مناطق ترک نشین ایران با برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و همینطور از طریق شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌ها، به حمایت از جمهوری آذربایجان برخاسته‌اند. حتی برخی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله ائمه جمعه استانهای آذربایجان ‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل و زنجان نیز به موج حمایت از آذربایجان پیوسته‌اند. اما همزمان نیروهای امنیتی به شدت فعالان اتنیکی ترک را سرکوب کرده‌اند. بنا به گزارشاتی که به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران رسیده است بسیاری از فعالان اتنیکی ترک بازداشت شده‌اند. برخی از آنها نیز هنگام بازداشت به شدت ضرب و شتم شده‌اند و برخی آسیبهای جسمی جدی دیده‌اند.

اسامی برخی از افراد بازداشت شده عبارت است از :

عسگر اکبر زاده، مهدی هوشمند، سجاد جولانی، حسین بالاخانی، مجتبی پروین، مصطفی پروین، محمد جولانی، حامد حیدری باریس، بهمن خیرجو، پرویز سیابی، مرتضی پروین، سبحان بخشی، علی خیرجو، احمد محمد پور ، یاشار مرادی، علی معالی، یونس مرادی، میثم جولانی، وحید خاوندی ، سیامک سیفی ، کاظم صفابخش ، مهدی عباداللهی، قدرت منافزادگان،  سالار طاهر افشار ، ابوالفضل عسگر زاده ، جواد رضایی ، سهند بهنمون، مجید کریمی ، اکبر قره‌باغی، مهدی دوستدار، وحید خاوندی، شهروز همت‌اوغلی، پیمان آقایی، داریوش نیازی شیران، پیمان آقایی، مرتضی نقی زاده ، مجتبی نقی زاده ، محمد نقی زاده، احمد یعقوبی، سعدالله ساسانی، میلاد اکبری، افسانه اکبرزاده، سعید سلطانی، بابک کیومرثی، زینال تنهایی

برخی از این بازداشت شدگان  از جمله: افسانه اکبرزاده، داریوش نیازی شیران،‌پیمان آقایی، احمد یعقوبی، جواد رضایی، یونس شیرزاد، سهند بهنمون، سالار طاهر افشار، فرهاد محمدی، خانم انتخابی. تاکنون آزاد شده‌اند.

بازداشت و ضرب و شتم این فعالان ترک به دلیل استفاده از حقوق اساسی خود در مورد برگزاری اجتماعات صورت گرفته است. این حق در اصل ۲۷ قانون اساسی ایران و همینطور ماده ۲۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی به رسمیت شناخته شده است. و طبق تفسیر عمومی شماره ۳۵ میثاق حقوق مدنی و سیاسی، دستگیری یا بازداشت افراد به عنوان مجازات استفاده از حقوق اساسی خود، بازداشت خودسرانه است.

بیشتر بخوانید:

 

تنش آذربایجان و ارمنستان

کشورهای آذربایجان و ارمنستان از چند روز پیش وارد جنگ شده‌اند. این دو کشور سالها است بر سر منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند. سازمان ملل منطقه قره‌باغ را بخشی از خاک آذربایجان می‌داند. ترکیه در این نبرد آشکارا جانب جمهوری آذربایجان را گرفته است اما ایران به طور رسمی اعلام بیطرفی کرده و خواستار آشتی دو طرف شده است. اما گزارشهای درمورد حمایت ایران از ارمنستان و ارسال سلاح از روسیه به ارمنستان از طریق ایران اخیراً منتشر شده است. ایران این گزارشها را تکذیب کرده است. اما فعالان ترک می‌گویند که ایران از طریق مرز نوردوز برای ارمنستان سلاح ارسال می‌کند. این فعالان از ایران خواسته‌اند که این مرز را ببندد و تهدید کرده‌اند که درغیر اینصورت از مردم ترک خواهند خواست که خود این مرز را ببندند.