سجاد شهیری برای محاکمه به دادگاه نقده احضار شد

۲۲ مهرماه ۱۳۹۹- سجاد شهیری، فعال اتنیکی ترک، برای محاکمه به دادگاه احضار شد. آقای شهیری باید ساعت ۱۱:۰۰ روز ۲۱ آبان ماه ۹۹ در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهر نقده حاضر گردد.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، اتهام آقای شهیری در شعبه ۱۶ بازپرسی عمومی و انقلاب شهرستان تبریز به ریاست سید علی موسوی « تبلیغ علیه نظام » و «عضویت در گروه گاماج » عنوان شده بود و با ارجاع پرونده از دادگاه انقلاب تبریز به دادگاه کیفری نقده وی به همین اتهامات در این دادگاه محاکمه خواهد شد. آقای شهیری از فعالان شناخته شده اتنیکی ترک است و پیش از این نیز بارها سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز را دارد.

 

برای مشاهده نمایه آقای شهیری روی تصویر کلیک کنید

بازداشت

آقای شهیری ظهر ۲۶ دی ۱۳۹۸ در نزدیکی محل سکونت خود در شهرستان نقده توسط مامورین لباس شخصی به اتهام  عضویت در گروه گاماج بازداشت شده بود. در حکم بازداشت او که توسط بازپرسی شعبه ۱۶ دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به ریاست آقای سید علی موسوی اقدم، صادر و نیابتاً به دادسرای عمومی و انقلاب نقده ارسال شده بود، آمده است: «…دستور فرمایید متهم آقای سجاد شهیری مغانجیق فرزند سلام اله ….با راهنمایی مامورین اداره کل استان و با همکاری مامورین اداره کل اطلاعات آن حوزه قضایی راسا جلب ،اتهام وی دایر بر عضویت در گروهک تجزیه طلب گاماج (طیف مستقل آذربایجان جنوبی) به وی تفهیم قرار بازداشت موقت صادر و تحت الحفظ مامورین اعزامی به این بازپرسی اعزام و ارسال گردد…»

سجاد شهیری از فعالین مدنی شهرستان نقده پیشتر نیز بارها به دلیل فعالیت های هویت طلبانه خود بازداشت شده است در آخرین مورد وی به همراه میرموسی ضیا گرگری در ۱ تیر ۱۳۹۸ بازداشت و پس از ۲۵ روز بازداشت در اداره اطلاعات ارومیه با تودیع قرار وثیقه ۸۰ میلیون تومانی آزاد شد.

سرکوب فعالان ترک

در سالهای اخیر فعالان ترک به دلیل فعالیتهای هویت‌طلبانه خود از سوی نهادهای امنیتی و قضائی سرکوب شده‌اند. سال ۹۷ پس از اینکه حدود ۱۲۰ نفر از این فعالان توسط نهادهای امنیتی ایران بازداشت شدند، سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای خواستار پایان سرکوب این فعالان از سوی مقامات ایران شد. اما این روند همچنان ادامه دارد. و اخیراً به دنبال تجمعات حمایت از جمهوری آذربایجان تعداد زیادی از این فعالان دوباره ضرب و شتم و بازداشت شدند.