سارا شمسایی به شش سال زندان محکوم شد

۱۶ آذر ۱۴۰۱-

«سارا شمسایی»، نقاش و گرافیست ساکن تهران که همزمان با اعتراضات سراسری پس از کشته‌شدن «مهسا امینی» بازداشت شده بود، مجموعا به شش سال زندان محکوم شد.

بر اساس گزارش رسیده به «اطلس زندان‌های ایران»، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «ابوالقاسم صلواتی»، سارا شمسایی را به اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال و بایت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم کرده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی پنج سال از این حکم قابل‌اجرا خواهد بود.

سارا شمسایی شهروند ساکن تهران است. او ۴مهر۱۴۰۱ و در هفته اول آغاز اعتراضات سراسری که در پی کشته‌شدن ژینا امینی شروع شد، در خانه‌اش توسط ماموان وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. بازداشت او در حالی انجام شد که پیش از دستگیری به دلیل انجام عمل جراحی در حال گذراندن دوران نقاهت بود و به‌دلیل مبتلا بودن به بیماری دیابت نیاز به مصرف دارو و مراقبت پزشکی داشت. 

سارا شمسایی طی مدت بازداشت از داشتن وکیل، ملاقات با خانواده و دسترسی به خدمات درمانی محروم بود. او روز ۲۲آبان۱۴۰۱، با تودیع ضمانت از زندان اوین آزاد شد. این نقاش و گرافیست ساکن تهران در مدت حبس در اعتراض به تداوم بازداشت و شرایط نامناسب نگهداری در بازداشتگاه دست به اعتصاب غذا زده بود.