زندان مرکزی ارومیه؛ تداوم بلاتکلیفی و اعتصاب غذای بازداشت‌شدگان در بند جوانان

۷ آذر ۱۴۰۱-

در سومین ماه از آغاز اعتراضات سراسری کماکان شمار زیادی از بازداشت‌شدگان مرتبط با اعتراضات در بند جوانان زندان ارومیه محبوس هستند. تراکم بالای زندانیان، بلاتکلیفی، عدم دسترسی به خدمات پزشکی کافی و موثر و عدم پاسخگویی شفاف مسئولان قضایی به خانواده بازداشت‌شدگان تحمل زندان را برای زندانیان داشوارتر کرده است.

به گفته منابع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، شماری از زندانیان محبوس در بند جوانان زندان ارومیه از جمله «داوود کابالی»، یکی از بازداشت‌شدگان مرتبط با اعتراضات در ارومیه، در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی در این زندان دست به اعتصاب زده‌اند. داوود کابالی در تماس تلفنی با نزدیکانش گفته است که از روز شنبه ۵آذر۱۴۰۱، در اعتراض به تداوم بلاتکلیفی در زندان ارومیه و عدم دسترسی به خدمات پزشکی موثر و کافی اعتصاب غذا کرده است. او همچنین گفته است که شمار دیگری از زندانیان نیز همزمان با او اعتصاب غذا کرده‌اند. داوود کابالی به بیماری پروستات مبتلا است و در روزهای اخیر با تشدید بیماری به خونریزی داخلی دچار شده است.

شمار زیادی از شهروندان ارومیه‌ای نیز که همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در این شهر بازداشت شده‌اند، کماکان در بند جوانان زندان ارومیه محبوس هستند. پرونده این شهروندان به شعبه ۶ و ۱۰ دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه ارسال شده است و «محب علی‌زاده»، بازپرس شعبه ۶ و «علی استیری»، بازپرس شعبه ۱۰، در کنار رفتارهای توهین‌آمیز با خانواده‌ها همچنان از پذیرش وثیقه و صدور قرار آزادی بازداشت‌شدگان خودداری می‌کنند.

در روزهای اخیر برای تعدادی از بازداشت‌شدگان مرتبط با اعتراضات ضدحکومتی در ارومیه که پیش‌تر با تودیع قرار وثیقه و یا کفالت آزاد شده‌اند نیز احکام سنگین زندان صادر شده است. شعبه سه دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی «رضا نجف‌زاده»، سارینا قرابت و فائزه جوادی را به  اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال زندان و شیوا کیانفر و پارسا دستمالچی را نیز با همین اتهام به چهار سال زندان محکوم کرده است. 

از شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن «مهسا امینی»  – دختر ۲۲ ساله سقزی که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. طی این مدت صدها تن از شهروندان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی کشته و هزاران تن زخمی شده‌اند. نیروهای امنیتی همچنین تاکنون بیش از ۱۵ هزار شهروند معترض را بازداشت کرده‌اند.