زندان زنان قرچک ورامین؛ عدم رسیدگی پزشکی و ضرب‌وجرح زندانیان

به‌رغم شیوع بیماری انفولانزا و کرونا در زندان قرچک ورامین (ندامتگاه شهر ری)، مقام‌های این زندان از رسیدگی پزشکی کافی و موثر به زندانیان بیمار خودداری می‌کنند. روز جمعه ۲۸آبان۱۴۰۱ نیز در پی تحصن زندانیان این زندان در اعتراض نبود شرایط زیست انسانی زندانیان و تراکم بالای جمعیت در زندان قرچک، زندانبانان اقدام ضرب‌وجرح تحصن‌کنندگان کرده‌اند.

به گفته منابع اطلس زندان‌های ایران، از آغاز اعتراضات ضدحکومتی در ایران که در پی کشته‌شدن «مهسا امینی» آغاز شد، روزانه ده‌ها تن از زنان بازداشت شده در استان تهران به زندان قرچک منتقل شده‌اند. این زندان که پیش از آغاز دور جدید انتقال بازداشت‌شدگان به زندان قرچک نیز بیش از ظرفیت خود زندانی در خود حبس کرده بود، اکنون به دلیل کمبود فضا و امکانات اولیه از جمله تخت‌خواب، توالت، حمام، جیره غذایی و دارو و سایر امکانات پزشکی، تحمل حبس برای زندانیان داشواتر شده است.

یک منبع مطلع در گفت‌گو با اطلس زندان‌های ایران از شیوع بیماری آنفولانزا و کرونا در زندان قرچک و عدم رسیدگی پزشکی از سوی مسئولان این زندان خبر داد: «داورهای کافی در بهداری زندان قرچک موجود نیست. مسئولان زندان پاسخگوی شمار زیادی از زندانیان که برخی به آنفولانزا و تعدادی دیگر به کرونا مبتلا شده‌اند، نیستند.» بر پایه گفته‌های این منبع مطلع، به‌دلیل تراکم زیاد زندانیان در این زندان بیماری به سرعت در حال شیوع در بین زندانیان است و مقام‌های زندان نیز اقدامی در جهت قرنطینه کردن زندانیان بیمار و رسیدگی پزشکی موثر و کافی به آنها نمی‌کنند.

زندان قرچک همچنین فاقد سیستم تهویه مناسب است و همین ضعف در زیرساخت‌های این زندان، شیوع بیماری بین زندانیان را تشدید کرده است. بسیاری از زندانیان نیز به دلیل بوی شدید فاضلاب و هوای ناسالم این زندان در مدت زمان کوتاهی دچار بیماری‌های تنفسی شده‌اند. آب این زندان نیز سنگین، شور و ناسالم است. مصرف این آب به‌عنوان آب آشامیدنی در کنار تعداد کم استحمام در هفته به دلیل تراکم زیاد زندانیان موجب شده است که شماری از زندانیان به بیماری‌های کلیوی و پوست و مو مبتلا شوند.

به گفته منبع مطلعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، روز جمعه ۲۸آبان۱۴۰۱، زندانیان محبوس در بند قرنطینه زندان قرچک در اعتراض به تراکم بالای زندانیان در این زندان و شرایط غیرانسانی حاکم بر آن دست به تحصن زدند. با این وجود مقام‌های زندان قرچک و زندانبان این زندان در کنار بی‌اعتنایی به مطالبات زندانیان اقدام به ضرب‌وجرح تحصن‌کنندگان کردند. این منبع مطلع می‌گوید کماکان روزانه ده‌ها نفر از بازداشتی‌های اعتراضات به زندان قرچک منتقل می‌شوند و تحمل حبس برای زندانیان محبوس در این زندان هر روز سخت می‌شود.

«ندامتگاه شهر ری» که در فضای رسانه‌ای ایران به «زندان قرچک ورامین» شهرت دارد، زندان ویژه زنان در استان تهران است. زندانیان محبوس در زندان قرچک به‌دلیل وضعیت بهداشتی نامناسب، عدم ارائه خدمات درمانی موثر و کافی، شکنجه روانی و رفتارهای تحقیرآمیز زندانبان با زندانیان، از این زندان با عنوان «شکنجه‌گاه زنان زندانی» نام می‌برند. وضعیت زندان قرچک پس از آغاز اعتراضات سراسری در شهریور۱۴۰۱، به‌علت انتقال شمار زیادی از بازداشتی‌های اعتراضات به این زندان وخیم‌تر شده و نبود کمترین امکانات زندگی انسانی برای زندانیان، نگرانی‌ها درباره سلامتی و امنیت آنها را تشدید کرده است.