زندان رجایی‌شهر؛ بازداشتگاه امنیتی، شرایط اردوگاهی

 امروز ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ زندانیان سیاسی و عقیدتی رجایی‌شهر پس از یک هفته وقفه با خانواده‌هایشان ملاقات کردند. زندانیان بند سیاسی همچنان در شرایط ایزوله و بدون دسترسی به امکانات حداقلی نگهداری می‌شوند و تعدادی از آن‌ها به انفرادی منتقل شده‌اند.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران با گذشت ۹ روز از انتقال کلیه زندانیان سیاسی سالن ۱۲ بند ۴ به سالن ۱۰ این بند که به قطع ارتباط آن‌ها با خانواده‌ها و متعاقب آن محرومیت یک هفته‌ای ایشان از ملاقات انجامید، همچنان زندانیان سیاسی از دسترسی به امکانات اولیه مثل فروشگاه و بهره‌مندی از حقوق قانونی مثل هواخوری منظم محروم‌اند و از سوی مسئولین زندان رجایی‌شهر تحت فشار قرار دارند.

حداقل شش تن به نام‌های سعید ماسوری، جعفر اقدامی، ابوالقاسم فولادوند، رضا اکبری‌منفرد، حسن صادقی خرم‌دشتی و امیر قاضیانی به انفرادی منتقل شده‌اند و احتمالا همچنان در اعتصاب غذا هستند. چند تن دیگر از زندانیان سیاسی از جمله محمدبنازاده امیرخیزی و محمدعلی منصوری نیز در سالن ۱۰ اعتصاب غذا کرده‌اند.

به گفته یک منبع مطلع در روزهای ابتدایی زندانیان منتقل‌شده از گرفتن غذا امتناع می‌کردند و از آن‌جایی که مواد غذایی شخصی نیز در سالن وجود نداشته است، در روز اول فقط آب می‌نویشدند و در روزهای بعد از محلول‌های آب و نمک و شکر استفاده می‌کردند، اما در حال حاضر برخی از زندانی‌ها از غذای زندان استفاده می‌کنند.

یک منبع مطلع دیگر در رابطه با وضعیت جدید بند سیاسی به اطلس گفت: «در سالن ۱۰ بند ۴ فضا به شدت امنیتی است، دوربین و دستگاه شنود در سالن و اتاق‌ها نصب شده، اما زندانی‌ها به آشپزخانه یا فروشگاه دسترسی ندارند. زندانی سال‌خورده‌ای را تصور کنید که نه حق خرید مایحتاج خود را از فروشگاه دارد، نه اجازه آشپزی دارد و مجبور است که از غذای بسیار بی‌کیفیت زندان که الزاما با رژیم غذایی او هم سازگاری ندارد تغذیه کند.»

 

 

برای مطالعه نمایه رجایی‌شهر روی تصویر کلیک کنید

 

یک منبع مطلع دیگر که از نزدیک وضعیت بند سیاسی رجایی‌شهر را پی‌گیری می‌کند با ذکر جزئیاتی به شرح رویدادهای اخیر این زندان پرداخت: «در ۹ مرداد ۱۳۹۶ از زندانی‌های سالن ۱۲ بند ۴ خواستند که برای گرفتن آمار و تطبیق اطلاعات با عکس و مشخصات که به آن «کارتکس» گفته می‌شود به هواخوری بروند. بعد آن‌ها را از همان‌جا به سالن ۱۰ بند ۴ منتقل کردند. کسی اجازه نداشت که به اتاقش بازگردد یا وسایل خود را همراه داشته باشد.»

این منبع مطلع در رابطه با وضعیت سالن جدید گفت: «پنجره‌ها با فنس دولایه از داخل و خارج بسته شده‌اند، در این ۹ روز زندانی‌ها را دو بار به هواخوری برده‌اند. بعد از گذشت چند روز یک بسته شامل یک لباس زیر و یک حوله کوچک به هر زندانی داده‌اند. هر زندانی دو پتو و یک بالش در اختیار دارد.»

خانواده یکی از زندانی‌ها ضمن شرح نگرانی‌های خود از وضعیت جدید به اطلس گفت: «به نظر می‌رسد که دستگاه امنیتی قضائی حکومت ایران تلاش می‌کند که با بالا بردن کنترل، شرایط بازداشتگاه‌های امنیتی و با کاهش خدمات، شرایط اردوگاهی را شبیه‌سازی کند. مسئولین امنیتی قضائی عزم خود را برای تحلیل قوای زندانیان سیاسی از طریق تهدید سلامتی ایشان جزم کرده‌اند.»