روایت بهاره هدایت از بازداشت در دانشگاه تهران: «تکون بخوری گردنتو می‌شکنم»

۱۰ مرداد ۱۳۹۹- بهاره هدایت پس از محکومیت به چهارسال زندان، نحوه بازداشت خود در سال گذشته را توضیح داده است. به گفته این فعال سیاسی، مأموران در پاسخ به درخواست او برای رؤیت حکم بازداشت، او را به شدت کتک زده‌اند. 

به گزارش اطلس زندانهای ایران خانم هدایت از طریق حساب خود در توییتر توضیح داده است که چگونه حراست دانشگاه او را به دفتر این نهاد کشانده و زمینه بازداشت او را فراهم کرده‌است. خانم هدایت در این مورد گفته است:«تلفنم زنگ خورد. حراست دانشگاه بود و گفت می‌خوان باهام صحبت کنن. درباره؟ «چیزی نیست، یه کار کوچیکه. کی میایید؟ الان کجایید؟»» این فعال دانشجویی در ادامه توضیح داده است که چگونه سه مأمور در دفتر حراست منتظر او بوده‌اند و «‏اومدم پایین و از ساختمون خارج شدم. موقع رد شدن از جوب یه نفر کنار صورتم گفت: «خانم هدایت، شما بازداشتید». نگاش کردم. مرد تنومند بود. همونی که بالا تو واحد حراست دیده بودم. »

خانم هدایت در ادامه توضیح داده است که چگونه مآموران در پاسخ به درخواستش برای رؤیت حکم بازداشت، او را کتک زده‌اند:

«…‏+چرا مسخره‌بازی درمیارید؟! حکم رو بدید بخونم، حق منه!
به زن دستور میده:
-دستبند بزن بهش، کیف رو بگیر.. پرروبازی درمیاری واسه من؟!
رسیده‌یم م انقلاب.
+نمیذارم دستبند بزنید. اول حکم! نه لباس فرم دارید، نه ماشینتون آرم داره. حکم بازداشت هم ندارید. این آدم‌رباییه. من پیاده میشم.

‏دو نفری هجوم آوردن سمتم.
کوله رو چسبیدم و خم شدم روش. ولی مشت و لگدها تعادلم رو بهم میزد، و هر آن ممکن بود دست راستم دستبند بخوره.
سرمو آوردم بالا و دو تا حلقهٔ دستبندی رو که بالای سرم بازشده منتظر مچ‌هام بود، قاپیدم. دیگه نمیتونستن کاری بکنن؛
‏حتی اگه دستبند از یکی از دستهام رها میشد، اون یکی دست میتونست دستبند رو پس بکشه.
تمام مدت جیغ میزدم: حکم رو نشون بدین! حکم!

ازسمت راست لگد میخوردم و از جلو با مشت میزدن تو سرم و موهامو میکشیدن.
شال هم افتاده بود طبیعتا. حتی نمیتونستم جلوی ضربه‌ها رو بگیرم. با جفت دستهام..

‏دستبند رو چسبیده بودم. اونهام دستبند رو می‌کشیدن و تیزی دنده‌های حلقهٔ دستبند فرو میرفت تو گوشت دستم. به نفس نفس افتاده بودم ولی خوشبختانه دستام طاقت آورد.
آخرش تنومند بیسیم زد. «متهم تمرد می‌کنه.. نیرو بفرستید». وقتی دیگه کتک نزدن و به نظر میومد بیخیال دستبند زدن شدن،
‏دستش رو از پشت گذاشت بیخ گردنم و سرمو برد کف ماشین: تکون بخوری گردنتو میشکنم.»

بیشتر بخوانید:

 

برای مشاهده نمایه بهاره هدایت روی تصویر کلیک کنید

 

 

 

بازداشت و محکومیت در دادگاه

بهاره هدایت، به دلیل اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه، به چهار سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد. بیشترین مجازات یعنی چهار سال زندان قابل اجرا است. خانم هدایت در حساب توییتری خود در این مورد نوشته است: «دادگاه مربوط به بازداشتم‌ در ۲۱ بهمن ۹۸، هفته پیش در شعبه ۲۶دادگاه انقلاب برگزار شد و امروز حکم ابلاغ شد: حبس تعزیری: – ۴سال به اتهام اجتماع و تبانی، بابت شرکت در تجمع جلوی دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به انهدام #هواپیمای_اوکراین، – ۸ماه به اتهام تبلیغ علیه نظام، بابت توییت‌ها» او همچنین به مدت دو سال از عضویت در احزاب و گروه‌ها نیز محروم شده و باید سه ماه در یک آسایشگاه سالمندان خدمت کند.

خانم هدایت سال گذشته و در اعتراض به شلیک سپاه به هواپیمای اوکراین در تجمع مقابل دانشگاه امیرکبیر تهران شرکت کرد و به دنبال آن روز  ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ از سوی حراست دانشگاه تهران تلفنی احضار و بازداشت شد.

دادگاه عضو پیشین دفتر تحکیم وحدت اواخر تیر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد و حکم او شنبه چهارم مرداد ابلاغ شد.

بهاره هدایت کیست؟

خانم بهاره هدایت از فعالان پیشین جنبش دانشجوئی ایران است. او عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و فعال حقوق زنان بوده است. او کارشناسی اقتصاد خود را از دانشکده علوم اقتصادی و دارایی تهران گرفت. و پس از آزادی از زندان مجدداً در رشته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. وی همچنین برنده جایزه هلمن-همت و جایزه دفاع از حقوق بشر هارالد ادلستام است. بهاره هدایت از مشهورترین چهره‌های جنبش دانشجویی ایران است. او تاکنون ۶ بار بازداشت شده‌است. آخرین بار  پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ بازداشت و  پس از ۷ سال در سال ۱۳۹۵ از زندان آزاد شد.

محکومیت ۱۹ نفر دیگر به دلیل اعتراض به سرنگونی هواپیما

تاکنون ۱۹ نفر دیگر به دلیل اعتراض به شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری محکوم شده‌اند. ۲۹ اردیبهشت ماه امسال شورا فکری، فعال مدنی در شهر آمل برای گذراندن حکم ۶ ماه حبس تعزیری به دلیل اعتراض به شلیک سپاه  به هواپیمای مسافربری اوکراینی روانه زندان شد. و ۱۵ نفر دیگر نیز به همین دلیل به حبس و شلاق محکوم شدند. همچنین مصطفی هاشمی‌زاده و امیر محمد شریفی دانشجویان دانشگاه تهران و مسعود حکم‌آبادی، هنرمند تئاتر ساکن مشهد، از دیگر کسانی هستند که تاکنون به دلیل اعتراض به شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری محکوم شده‌اند.