دو زندانی عرب سنی از زندان شوشتر آزاد شدند

۶ شهریور ۱۳۹۹- عبدالکریم کعبى و محمود سعدى دو نوکیش سنی عرب پس از دو سال بلاتکلیفی از زندان شوشتر آزاد شدند.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، این دو زندانی اهل شوشتر بعد از دو سال زندان هر یک با قرار وثیقه سه میلیارد ریال از زندان شوشتر آزاد شدند. آقای کعبی ۳۵ سال سن دارد و آقای سعدی چهل و دو ساله است. سه زندانی دیگر نیز سه روز پیش از همین زندان آزاد شده بودند. مسلم زغیبی، صاحب کراسی و حسین عگبی سه نوکیش سنی عرب پس از دو سال بلاتکلیفی از زندان شوشتر آزاد شدند.

بیشتر بخوانید:

این دو نفر به همراه شمارى دیگر از شهروندان اهل سنت در تاریخ شش مهرماه ۱۳۹۷بازداشت شدند. این افراد مذهب خود را شیعه به سنی تغییر داده‌اند و به دلیل فعالیتهای مذهبی توسط اداره اطلاعات بازداشت شدند. کریم دحیمی، از فعالین حقوق بشر آگاه در مورد خوزستان به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت: «دادگاه انقلاب شوشتر این افراد را به اتهام «تبلیغ و نشر وهابیت» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه کرده و هریک را به سه سال حبس محکوم کرده است.» این افراد از حق بهره‌مندی از وکیل مدافع محروم بوده‌اند. هشت زندانی سنی دیگر همچنان در زندان شوشتر زندانی هستند.

ایران میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل را امضاء کرده است و بر اساس ماده ۱۸ این میثاق، آزادی مذهب و عقیده به رسمیت شناخته شده است. اما جمهوری اسلامی برخلاف تعهدات خود با تبلیغ دیگر مذاهب و تغییر دین افراد برخورد قضائی و امنیتی می‌کند.