دو روز پس از طرح اتهام «داشتن سلاح»، سهیل عربی «به بازداشتگاه ۱ الف سپاه» منتقل شد

۴ اردیبهشت ۹۹- سهیل عربی، زندانی سیاسی زندان فشافویه، مجدداً به «بازداشتگاه یک الف سپاه منتقل شد.» دو روز پیش مادر این زندانی از طرح اتهام جدید «داشتن سلاح» در پرونده او خبر داده‌بود.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، ۳ اردیبهشت ۹۸، مأموران سهیل عربی را از زندان فشافویه خارج کرده‌اند. یک منبع آگاه به پژوهشگر اطلس گفت: «سهیل به بازداشتگاه ۱ الف سپاه منتقل شده است.» آقای عربی ۲۶ فروردین ‌ماه نیز به همین بازداشتگاه منتقل شده بود و مجدداً ۳۰ فروردین ماه به زندان فشافویه بازگردانده شده‌ بود.

اتهام داشتن سلاح

انتقال آقای عربی دور روز پس از آن صورت می گیرد که فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی، خبر از طرح اتهامی جدید در پرونده سهیل عربی داد. خانم مظلوم در مورد این اتهام جدید گفت: «امروز به دادستانی شهید مقدس اوین مراجعه کردم اما مسئولین دادستانی حاضر به پذیرش من نشدند. دلیل عدم پذیرش را اتهام جدید سهیل اعلام کردند. وقتی در مورد اتهام جدید پرسیدم گفتند اتهامش داشتن اسلحه است. من واقعاً تعجب کردم ، خشکم زد. گفتم این اتهام اسلحه را از کجا درآوردید. پسر من اسلحه از کجا آورده‌است. همه دنیا می‌دانند که هفت سال است که سهیل حتی برای یک دقیقه هم مرخصی نیامده‌است. این اسلحه را از کجا آورده‌است.» مشخص نیست که آیا طرح چنین اتهامی صرفاً با هدف آزار روانی خانواده آقای عربی طرح شده‌است یا اینکه بازجویان در پی پرونده‌سازی تازه‌ای برای او هستند.

 

 

اعتصاب غذا

پس از شیوع بیماری کرونا در زندان فشافویه که باعث مرگ سه زندانی شد، شماری از زندانیان سیاسی این زندان، دست به اعتصاب غذا جمعی زدند. مطالبه این زندانیان، آزادی و یا اعطاء مرخصی به زندانیان بوده‌است. سهیل عربی یکی از این زندانیان بود. این زندانی سیاسی در تاریخ ۲۶ اسفند ۹۸ پس از وعده مسئولان زندان نسبت به تحقق خواسته‌هایش با قبول سرم به اعتصاب خود پایان داد.  یک منبع آگاه در آن زمان به پژوهشگر اطلس گفته بود که «سهیل به مسئولان زندان اعلام کرده‌است که در صورت خلف وعده آنها، مجدداً اعتصاب غذای خود را از سر خواهد گرفت.»

 به دنبال بی‌توجهی مسئولان زندان به وعده رسیدگی به مطالبات آقای عربی، این زندانی سیاسی که ۷ فروردین ۹۹ به اعتصاب غذای خود پایان داده‌بود، مجدداً‌ از تاریخ ۱۶ فروردین اعتصاب غذای خود را از سر گرفته و شرط پایان آن را آزادی و یا انتقال به یکی از زندانهای اوین یا گوهردشت اعلام کرده‌است. یک منبع آگاه به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت« اعتصاب غذا به شدت سبب تحلیل قوای جسمی او شده‌است. فشار خون او به حدود ۸ رسیده و هنگام سخن گفتن با تلفن تمرکز لازم برای مکالمه را ندارد.»

 

برای مشاهده نمایه آقای عربی روی تصویر کلیک کنید

بازداشت و محاکمه

سهیل عربی در سال ۱۳۹۲ از سوی مامورین سپاه بازداشت و در دادگاه کیفری تهران به ریاست قاضی مدیرخراسانی به اتهام «سب النبی» به اعدام محکوم شد. این حکم در ابتدا در شبعه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی تایید شد، اما در مراحل بعد شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور این حکم را نقض کرد. سهیل عربی در نهایت در چند پرونده مختلف به ۱۳ سال و ۶ ماه حبس و تحقیقات مذهبی محکوم شد.