خیزش ۱۴۰۱؛ منصور دهمرده، شهروند بلوچ، به اعدام محکوم شد

۱۶ دی ۱۴۰۱- منصور دهمرده، شهروند ۲۳ ساله بلوچ که همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در زاهدان بازداشت شده است، به اعدام محکوم شد.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، شعبه دو کیفری دادگاه نوری زاهدان، روز ۱۳دی۱۴۰۱، منصور دهمرده را همزمان با تداوم حبس این شهروند در زندان این شهر به اتهام افساد فی الارض، به اعدام محکوم کرد. این حکم در زندان زاهدان به این شهروند ابلاغ شد.

منصور دهمرده متولد سال ۱۳۷۹، فرزند امان‌الله و ساکن زاهدان است. او تا پیش از بازداشت شاگرد راننده اتوبوس‌های بین شهری بود. به گفته منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، او روز ۱۱مهر در ایست و بازرسی راهنمایی‌ورانندگی در ورودی شهر زاهدان توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد، به‌رغم معلولیت جسمی، به مدت ۱۰ روز در بازداشتگاه این نهاد تحت شکنجه شدید قرار گرفت و پس از پایان دوران بازجویی به زندان زاهدان منتقل شد. منصور دهمرده اوایل آذرماه نیز به‌دلیل تشدید وضعیت جسمیش به درمانگاه زندان زاهدان منتقل شده بود.

به گفته منابع اطلس، به‌رغم گذشت بیش از سه ماه از زمان بازداشت منصور دهمرده، او کماکان به وکیل دسترسی ندارد، نهادهای قضایی و امنیتی زاهدان از پاسخگویی شفاف به خانواده او خودداری می‌کنند و باوجود وضعیت نامناسب جسمی از خدمات درمانی کافی و موثر محروم است.

همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در مناطق مختلف ایران که پس از کشته شدن ژینا امینی آغاز شد، در سیستان‌وبلوچستان نیز اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ رخ داد. بر اساس بانک داده اطلس زندان‌های ایران، طی این مدت دست‌کم ۲۲۷ شهروند بلوچ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و توسط اطلس تایید هویت شده‌اند، حکم اعدام دو تن از بازداشت‌شدگان بلوچ صادر شده و دست‌کم ۱۱ بازداشتی دیگر در معرض صدور احکام سنگین هستند.