خیزش ۱۴۰۱؛ محکومیت احسان پیربرناش، روزنامه‌نگار، به ۱۸ سال زندان

۲۰ دی ۱۴۰۱- احسان پیربرناش، روزنامه‌نگار ورزشی و یکی از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱، همزمان با تداوم تحمل حبس در زندان قائم‌شهر، مجموعا به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، دادگاه انقلاب ساری، احسان پیربرناش را به اتهام تشکیل و اداره گروه غیرقانونی به ۱۰ سال، به اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی به دو سال، به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و به اتهام توهین به مقدسات به پنج سال زندان محکوم کرد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات احسان پیربرناش، روز ۱۵دی۱۴۰۱ برگزار شده بود. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۰ سال از حکم زندان صادر شده علیه این روزنامه‌نگار قابل‌اجرا خواهد بود.

بهناز میرمطهریان، روزنامه‌نگار و همسر احسان پیربرناش، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود درباره حکم صادرشده علیه همسرش نوشت که این حکم به‌رغم نامه پزشک زندان مبنی بر عدم تحمل کیفر به دلیل بیماری صادر شده است.

احسان پیربرناش، طنزپرداز و روزنامه‌نگار ورزشی است. او روز ۶آبان۱۴۰۱، همزمان با تداوم اعتراضات خیابانی علیه جمهوری اسلامی که پس از کشته‌شدن ژینا امینی آغاز شد، توسط نیروهای امنیتی در شهر زیرآب مازندان بازداشت شد. به گفته منابع اطلس، بازداشت این روزنامه‌نگار بدون ارائه حکم قضایی انجام شده است. ماموران همزمان با بازداشت احسان پیربرناش یکی از اعضای خانواده او که درخواست نشان‌دادن حکم قانونی داشته‌ را نیز مورد ضرب‌وجرح قرار داده‌اند.

از شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن ژینا امینی  – دختر ۲۲ ساله اهل سقز که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. طی این مدت نیروهای امنیتی بیش از ۲۰ هزار شهروند معترض را بازداشت کرده‌اند. همزمان با تغییر مکانیزم سرکوب در جمهوری اسلامی، مدت زمان بازداشت موقت شهروندان به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و روند دادرسی پرونده از زمان بازداشت تا صدور حکم به‌صورت محسوس کاهش پیدا کرده است.