خیزش ۱۴۰۱؛ علی‌رضا رسولیان‌پور به دو سال زندان محکوم شد

۱۹ دی ۱۴۰۱- علی‌رضا (ماردین) رسولیان‌پور، شهروند کُرد اهل پیرانشهر که همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در این شهر بازداشت شده بود، به دو سال زندان محکوم شد.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو پیرانشهر به ریاست قاضی امیر محمدی، روز ۲۲آذر۱۴۰۱، علی‌رضا رسولیان‌پور را به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به دو سال زندان محکوم کرد. این حکم در حالی علیه این شهروند کُرد صادر شده است که او از داشتن وکیل تعیینی محروم بوده است.

علی‌رضا (ماردین) رسولیان‌پور، ۱۹ ساله، فرزند ابراهیم و اهل پیرانشهر است. ماموران اداره اطلاعات پیرانشهر، روز ۲آبان۱۴۰۱، او را همزمان با اعتراضات ضدحکومتی در این شهر بازداشت کردند. علی‌رضا رسولیان‌پور، پس از بازداشت ابتدا به بازداشتگاه این نهاد در پیرانشهر منتقل و پس از پایان دوران بازجویی به زندان نقده منتقل شد. او پس از تحمل بیش ۵۰ روز بازداشت، روز ‍‍۱۶آذر۱۴۰۱، با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان نقده آزاد شد.

از شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن ژینا امینی – دختر ۲۲ ساله اهل سقز که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. بر اساس داده‌های بانک داده اطلس زندان‌های ایران، طی این مدت دست‌کم ۱۶۲۰ شهروند کُرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. در دادگاه‌های برگزار شده برای این شهروندان نیز دست‌کم ۳۹ تن به احکام اعدام، زندان، شلاق و جزای نقدی محکوم شده‌اند.