خیزش سراسری؛ محکومیت مهدی محمدی‌فرد، شهروند ۱۸ ساله، به دوبار اعدام

۱۲ دی ۱۴۰۱-

«مهدی محمدی‌فرد»، شهروند ۱۸ ساله ساکن نوشهر که همزمان با خیزش سراسری مهر۱۴۰۱ بازداشت شده است، به دوبار اعدام و مجموعا هفت سال و شش ماه زندان محکوم شد.

بر اساس دادنامه منتشر شده، شعبه اول دادگاه انقلاب ساری، مهدی محمدی‌فرد را به اتهام «افساد فی الارض» و «محاربه» به دوبار اعدام محکوم کرده است. در بخش دیگری از این پرونده، دادگاه، این شهروند ۱۸ ساله را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه زندان، از بابت اتهام «تحریک مردم به جنگ و کشتار یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت ملی» به دو سال زندان، به اتهام «توهین به رهبری» به تحمل یک سال زندان و از بابت اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» به چهار سال زندان محکوم کرده است.

در دادنامه صادر شده، ادعا شده است که مهدی محمدی‌فرد از «لیدر‌ها و عاملین اصلی هدایت و برنامه‌ریزی» تجمع اعتراضی روز چهارشنبه ۳۰شهریور۱۴۰۱ در نوشهر است. قاضی دادگاه همچنین در دادنامه‌ای که علیه این شهروند ۱۸ ساله صادر کرده، مدعی شده است، تجمع اعتراضی روز چهارشنبه در نوشهر باعث «کشته شدن پنج تن، ضرب‌وجرح مامورین انتظامی و وارد شدن خسارات چندین میلیارد تومانی بر اموال غیر منقول دولتی از طریق آتش زدن یک کیوسک راهنمایی و رانندگی، ساختمان بانک‌ها، موسسات اعتباری، شهرداری، فرمانداری و… شده است.»

خبرگزاری هرانا نیز همزمان با انتشار این خبر به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده مهدی محمودی‌فرد نوشته است: «تمامی اعترافاتی که در دوران بازجویی از مهدی [محمدی‌فرد] اخذ شده، تحت آزارواذیت و فشار اعمال شده بر وی صورت گرفته است. تنها مستندات پرونده علیه وی که منجر به صدور حکم دوبار اعدام شده است، اعترافات اجباری اخذ شده از او در دوران بازجویی و همچنین فیلمی منتسب به مهدی [محمدی‌فرد] که به هیچ عنوان چهره فرد مورد اشاره در آن مشخص نیست، بوده است.»

بر اساس داده‌های «بانک داده اطلس زندان‌های ایران»، از شهریور۱۴۰۱ و پس ازآغاز اعتراضات سراسری، دست‌کم ۱۵ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات به اعدام محکوم شده‌اند. از این تعداد حکم اعدام دو شهروند به نام‌های «محسن شکاری» و «مجیدرضا رهنورد» اجرا شده است. «مهدی محمدی‌فرد»، «شعیب میربلوچ زهی ریگی»، «سامان یاسین»، «محمد بروغنی»، «حمید قره‌حسنلو»، «محمدمهدی کرمی»، «سیدمحمد حسینی»، «محمد قبادلو»، «سهند نورمحمدزاده»، «حسین محمدی»، «ماهان صدرات مرنی»، «منوچهر مهمان‌نواز» و «رضا آریا»، ۱۳ شهروند دیگری هستند که به اعدام محکوم شده‌اند.