خیرش ۱۴۰۱؛ مرضیه یوسف‌زاده به شش سال زندان محکوم شد

۱۶ دی ۱۴۰۱- مرضیه (روژین) یوسف‌زاده، شهروند ساکن تهران و یکی از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱، مجموعا به شش سال زندان محکوم شد.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم، مرضیه یوسف‌زاده را به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال زندان و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم کرد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، پنج سال از این حکم قابل‌ اجراست.

مرضیه یوسف‌زاده، شهروند کُرد ساکن تهران است. او را می‌توان از اولین بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱، نامید. نیروهای امنیتی مرضیه یوسف‌زاده را ۲۷شهریور۱۴۰۱ و هنگامی که پلاکاردی در اعتراض به کشته‌شدن ژینا امینی در دست داشت، بازداشت کردند. منابع اطلس می‌گویند، مرضیه یوسف‌زاده، پس از بازداشت ابتدا به یکی از بازداشتگاه‌ها امنیتی در تهران و سپس به زندان قرچک‌ وارمین منتقل شده است. او اکنون به‌رغم گذشت بیش از سه ماه از زمان بازداشت، کماکان در این زندان محبوس است.

از شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن ژینا امینی  – دختر ۲۲ ساله اهل سقز که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. طی این مدت نیروهای امنیتی بیش از ۲۰ هزار شهروند معترض را بازداشت کرده‌اند. همزمان با تغییر مکانیزم سرکوب در جمهوری اسلامی، مدت زمان بازداشت موقت شهروندان به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و روند دادرسی پرونده از زمان بازداشت تا صدور حکم به‌صورت محسوس کاهش پیدا کرده است.