جلسه رسیدگی به پرونده حامد براتی در ملایر برگزار شد

۱ مهر ۱۴۰۰ – حامد براتی به دلیل فعالیت سیاسی و عقیدتی در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شده بود. جلسه رسیدگی به پرونده او صبح روز گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب ملایر به ریاست قاضی سعید احمدی‌فر برگزار شد. 

به گفته منابع آگاه به اطلس زندان‌های ایران، آقای براتی صبح روز گذشته در برابر اتهامات نسبت داده‌شده از خود دفاع کرده و پس از آن جلسه رسیدگی پایان یافته است. او متهم به «توهین به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی، اهانت به مقدسات اسلام و تبلیغ علیه نظام» شده است. رای دادگاه طی روزهای آینده صادر و به آقای براتی ابلاغ خواهد شد. آقای براتی وکیل نداشته و دادگاه و دادسرا نیز او را از بهره‌مندی از وکیل تسخیری نیر مطلع نکرده‌اند.

احضار و بازداشت

روز هفتم تیر ۱۴۰۰، حامد براتی و برادرش برای پاره‌ای از توضیحات به دادسرای ملایر احضار شدند. پس از حضور در دادسرا و اخذ دفاعیات آن‌ها، حامد را به زندان ملایر منتقل کردند. برادر او به دلیل اینکه سیم‌کارت ثبت‌نام شده در اینستاگرام به نام او بوده، احضار شده بود. حامد براتی در نهایت پس از چهار روز با تودیع وثیقه ۲۸۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. 

روز ۲۰ تیر ماه، قرار نهایی توسط شعبه دوم دادسرای ملایر، به ریاست بازپرس هادی محمدی‌پاک صادر شد. بر اساس سندی که در اختیار اطلس قرار گرفته است، حامد براتی از اتهامات «سب‌النبی و نشر اکاذیب» و برادرش از کلیه اتهامات تبرئه شده است. با این حال، دادسرا بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اهانت به مقدسات اسلام» و همچنین «اهانت به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی» (موضوع ماده‌های ۵۰۰، ۵۱۳ و ۵۱۴) برای حامد براتی جلب به دادرسی صادر کرد. مدتی بعد کیفرخواست او توسط دادستان ملایر، مسلم سلگی صادر و همراه با پرونده به دادگاه انقلاب این شهر ارسال شد. 

او اوایل شهریور ماه به وسیله سامانه ثنا برای حضور در جلسه رسیدگی به پرونده به دادگاه انقلاب ملایر احضار شده بود.

حامد براتی کیست

حامد براتی در سال ۱۳۷۸ در روستای «خردمند» ملایر واقع در استان همدان متولد شد. او اکنون نیز همراه با خانواده‌اش در این روستا سکونت دارد. آقای براتی پیش از دستگیری مدتی گچ‌کاری ساختمان انجام می‌داد و پس از آن در رستوران مشغول به کار شد. او از مدتی قبل در اینستاگرام مطالب انتقادی علیه حکومت و برخی از باورهای مذهبی منتشر می‌کرد. او توسط یکی از نهادهای امنیتی ایران شناسایی و پرونده برای او تشکیل شد. آقای براتی اکنون در انتظار رای دادگاه بدوی است.