جاوید دهقان خلد برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد

۹ بهمن ۱۳۹۹ – جاوید دهقان خلد، زندانی بلوچ، برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شد. خانواده آقای دهقان خلد برای آخرین ملاقات به زندان زاهدان فراخوانده شده‌اند. 

به گزارش اطلس زندان های ایران، مصطفی نیلی، وکیل مدافع آقای دهقان خلد، در حساب توییتر خود با تأیید این خبر نوشت: «مادر جاوید دهقان‌خلد تماس گرفت و گفت که وی به قرنطینه زندان زاهدان منتقل شده و خواسته برای ملاقات آخر به زندان بروند. سه روز پیش رد اعاده دادرسی در سیستم ثبت شد و قصد داشتم شنبه تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ را ثبت کنم. برای اعدام هیچ‌وقت دیر نمی‌شود ولی اگر انجام شود جبران‌ناپذیر است.»

یک منبع آگاه به پژوهشگر اطلس زندان‌های ایران گفت: « حوالی امروز پنج شنبه ۹ بهمن، به خانواده آقای دهقان خلد اطلاع داده شده که فردا ظهر برای آخرین بار به ملاقات فرزندشان بروند. به گفته این منبع آگاه درضورتی که اقدام مؤثری صورت نگیرد، احتمالاً سحرگاه شنبه ۱۱ بهمن آقای دهقان خلد اعدام خواهد شد.»

برای مشاهده نمایه جاوید دهقان‌خلد روی تصویر کلیک کنید

بازداشت

آقای دهقان خلد در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ هنگام تردد در یکی از خیابان‌های شهرستان ایرانشهر از سوی پلیس آگاهی این شهر دستگیر شده است. هنگام بازداشت فرد دیگری نیز به دلیل همراهی با آقای دهقان خلد دستگیر شده که بعداً با قرار منع تعقیب از زندان آزاد شده است. ۸ آذر ۱۳۹۴ نیز سه نفر دیگر از متهمان این پرونده به نامهای محمود کلکلی، امید ایمانی و عبدالحمید میربلوچ‌زهی نیز بازداشت شده‌اند.

از بین این افراد آقای میربلوچ‌زهی در تاریخ ۶ دی ۱۳۹۹ اعدام شد. علاوه بر پلیس آگاهی، اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات زاهدان نیز در این پرونده نقش داشته‌اند. به گفته یک منبع آگاه: «همه این افراد در مراحل مختلف بازجویی و بویژه در بازداشتگاه اداره اطلاعات به شدت شکنجه شده‌اند.»

محاکمه

پرونده این افراد در تاریخ ۲۳ آبان ۱۳۹۴ به شعبه اول دادگاه انقلاب زاهدان ارجاع شد. آقای دهقان خلد به اتهام‌های «محاربه از طریق کشیدن سلاح و حمله به مأموران سپاه» و «عضویت و همکاری مؤثر با گروه های ضد نظام (جیش‌العدل و جیش‌النصر)» محاکمه شد. قاضی رضا جواد موسوی دادرس شعبع و قاضی مهران بامری مستشار شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی زاهدان، آقای دهقان خلد را بر اساس اتهام «محاربه»، مستند به مواد ۲۷۹ و ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ به اعدام و به اتهام «عضویت در گروه‌های ضدنظام» مستند به ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ بحث تعزیرات، به پنج سال زندان محکوم کرده اند. دادگاه با استناد به ماده ۱۳۴ فقط مجازات اشد را قابل اجرا دانسته است. این حکم پس از فرجام‌خواهی به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور ارجاع شده است.

شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست علی رازینی و معاونت امیر صفیری درخواست فرجام‌خواهی آقای دهقان خلد را نپذیرفته است. استدلال قضات شعبه برای رد درخواست فرجام خواهی عدم ارائه لایحه از سوی متهم اعلام شده است.

آقای میربلوچ زهی، کلکلی، ایمانی و بمپوری نیز در شعبه یک دادگاه انقلاب زاهدان به اتهام «عضویت در گروه‌های ضدنظام» و با توجه به اینکه مرکزیت گروه جیش‌العدل موجود است، به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. به گفته یک منبع آگاه قضات دادگاه به دلیل اینکه «این افراد از سلاح استفاده نکرده و پیش از درگیری بازداشت شده‌اند و اینکه عضو مرکزیت گروه جیش‌العدل نیستند و تنها مرکزیت این گروه‌ها باغی محسوب می‌شوند.  و همچنین به دلیل عدم کفایت دلیل و اصل برائت مستند به اصل ۳۷ قانون اساسی و ماده ۲۶۵ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ از اتهام بغی تبرئه شدند.» سعید دادگر، متهم دیگر این پرونده به اتهام عضویت در گروه ضد نظام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.

اعتراض دادستان و تغییر حکم عبدالحمید میربلوچ زهی

به جز آقای دهقان خلد دیگر  متهمان پرونده به رأی دادگاه تسلیم شده و اعتراض نکردند. دادستان زاهدان اما به  تبرئه آقای عبدالحمید میربلوچ‌زهی از اتهام بغی اعتراض کرده و پرونده را به شعبه و صدور حکم ۱۵ سال حبس تعزیری از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب زاهدان، دادستان زاهدان به این رأی اعتراض کرده و پرونده او نیز به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور فرستاده شد. قضات این شعبه اعتراض دادستان را وارد دانسته و پرونده را به شعبه هم‌عرض بازگرداندند. این بار شعبه ۲ دادگاه انقلاب زاهدان آقای میربلوچ‌زهی را نیز به اعدام محکوم کرد. پرونده مجدداً با اعتراض متهم به شعبه ۴۱ دیوان ارجاع شده و حکم اعدام توسط قضات این شعبه تأیید شد. آقای میربلوچ‌زهی شش دی امسال اعدام شد.

حمله به خودرو سپاه

ظهر روز ۲۰ فروردین سال ۹۴ بود که دو نفر از پرسنل سپاه هنگام پایین آمدن از کوه بیرک توسط افراد ناشناسی کشته شدند. حدود دو ماه بعد در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ آقای دهقان‌خلد احتمالاً به ظن دست داشتن در ربودن پنج نفر از مرزبانان ایرانی در سراوان، از سوی پلیس آگاهی بازداشت شد. فرد دیگری نیز هنگام بازداشت همراه آقای دهقان‌خلد بوده که پس از مدتی با قرار منع تعقیب از زندان آزاد شده است.

به گفته یک منبع آگاه: « در جریان بازجویی آقای دهقان‌خلد به موارد متعددی از جمله دست داشتن در ربودن مرزبانان، حمله به خودرو نیروی انتظامی، حمله به یک مسجد متهم شده است. اما هیچیک از این اتهامات علیه او اثبات نشده است.» این منبع آگاه افزود: « موضوع حمله به خودرو سپاه بعداً در بازجویی‌های آقای دهقان خلد مطرح شده است.» به گفته این فرد مطلع:«مبنای صدور حکم علیه آقای دهقان خلد اعترافات خود او و چند زندانی دیگر است که همگی در طول مدت بازجویی به شدت شکنجه شده‌اند.»

آقای دهقان خلد از سال ۱۳۹۰ ایران را ترک کرده و به افغانستان رفته است. نیروهای امنیتی ایران او را متهم کرده‌اند که در این مدت با گروه طالبان، گروه‌ جیش‌العدل و جیش النصر همکاری کرده است.