تداوم فشار بر علی یونسی و امیرحسین مرادی:«اگر مصاحبه کنید حکم اعدام را به ابد کاهش می‌دهیم»

۲۱ شهریور ۱۳۹۹- پنج ماه پس از بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی ، بازجویان وزارت اطلاعات همچنان در پی نشاندن این دو دانشجو پای دوربین اعتراف اجباری هستند. «بازجویان به آنها گفته‌اند اگر مصاحبه کنید حکم اعدام را به حبس ابد تقلیل می‌دهیم.»

به گزارش اطلس زندانهای ایران، علی یونسی و امیرحسین مرادی، پنج ماه پس از بازداشت همچنان بدون دسترسی به وکیل مدافع انتخابی در بند ۲۰۹ اوین زندانی هستند. یک منبع آگاه درمورد وضعیت این دو دانشجو به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت: «علی یونسی و امیرحسین مرادی به صورت جداگانه در اتاقهای جمعی چند نفره در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شوند.» اتاقهای جمعی معمولاً یک سلول بزرگ هستند که چند زندانی پس از پایان مراحل بازجویی در آنها نگهداری می‌شوند. این زندانیان معمولاً پس از مدتی یا به بند عمومی زندان منتقل می‌شوند و یا آزاد می‌شوند. البته در برخی موارد زندانی سالها بلاتکلیف در این سلولها نگهداری می‌شود.

علی یونسی و امیرحسین مرادی به صورت جداگانه در اتاقهای جمعی چند نفره در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شوند.

این فرد اگاه نسبت به پرونده آقایان یونسی و مرادی در ادامه به پژوهشگر اطلس گفت:«بازجویان در دو هفته اخیر از انواع ترفندها برای کشاندن این دو دانشجو به پای دوربین اعتراف اجباری استفاده کرده اند. تلاش به فریب این دانشجو و ظاهرسازی ملاقات با مقامات سفارت سوئد یکی از این اقدامات بود. آنها همچنین به یونسی و مرادی گفته‌اند که حکم شما اعدام است اما اگر با ما همکاری کنید، این حکم تبدیل به حبس ابد خواهد شد و سپس پس از چند سال از طریق عفو از زندان آزاد خواهید شد.»

حکم شما اعدام است اما اگر با ما همکاری کنید، این حکم تبدیل به حبس ابد خواهد شد و سپس پس از چند سال از طریق عفو از زندان آزاد خواهید شد

علی یونسی و امیرحسین مرادی همه این درخواستها را رد کرده و خواستار ملاقات با وکیل انتخابی خود هستند.

بیشتر بخوانید:

برای مشاهده نمایه علی یونسی روی تصویر کلیک کنید.

  علی یونسی و امیرحسین مرادی کیستند؟

علی یونسی ۲۰ سال دارد. او در سال ۲۰۱۸ همراه با تیم ایران، مدال طلای مسابقات جهانی المپیاد نجوم را به دست آورد. او همچنین در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ مدال نقره و طلای المپیاد نجوم در ایران را به دست آورده است. 

امیرحسین مرادی دانشجوی بازداشتی دیگر نیز برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال  ۱۳۹۶ بوده است. اطلاعات زیادی از زندگی و فعالیت‌های امیرحسین مرادی منتشر نشده‌ اما علی یونسی علاوه بر تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف و تلاش برای کسب مدال در المپیاد نجوم، در مدرسه علامه حلی به دانش آموزان المپیادی درس می‌داده و در شرکت یکتانت، که یک شرکت تبلیغاتی اینترنتی است،  به شکل پاره وقت مشغول به کار بوده‌ است. خانواده علی یونسی تاکنون بارها تاکید کرده‌اند که در زندگی او اثری از فعالیت یا حتی تمایلات سیاسی ندیده‌اند. آن‌ها می‌گویند فعالیت‌های علمی، آموزشی و همین‌طور حرفه‌ای و اقتصادی به طور کامل وقت او را می‌گرفته است.

برای مشاهده نمایه امیرحسین مرادی روی تصویر کلیک کنید

 

بازداشت

سوم اردیبهشت ۱۳۹۹ رضا یونسی خبر از بازداشت برادر۲۰ ساله خود، علی و یکی از دانشجویان دیگر دانشگاه صنعتی شریف به نام امیرحسین مرادی داد. به گفته او مأموران امنیتی، علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف را در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۹ با خشونت بازداشت کرده‌اند. او گفته است که مأموران پیشانی برادرش را هنگام بازداشت شکسته‌‌اند. رضا یونسی همچنین خبر داده که مأموران تلفن‌های همراه، کامپیوترها و خودروی شخصی پدرش را با خود برده‌اند. آقای یونسی دلیل اطلاع‌رسانی دیر هنگام در مورد بازداشت برادرش را امید خانواده به آزادی سریع او ذکر کرده است. به گفته او مأموران به خانواده‌ آقای یونسی گفته‌اند که او ظرف دو یا سه روز آزاد می‌شود و بازپرس پرونده نیز به آن‌ها چنین گفته‌ است. علاوه بر این خود آقای یونسی نیز هنگام بازداشت به پدرش گفته که او کاری نکرده‌ و احتمالاً اشتباهی بازداشت شده است.

جلسه بازجوئی در حضور اساتید و دانشجویان 

اواخر تیرماه ۱۳۹۹ جلسه برخی از دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف با علی یونسی و امیرحسین مرادی برگزار شد.  در این جلسه علاوه بر دو دانشجوی بازداشتی،  نمایندگانی از انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی مستقل، جامعه اسلامی، بسیج، شورای صنفی، دکتر فاطمی‌زاده، از اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه، دکتر بهمن‌آبادی از اعضای هیئت‌علمی دانشکدۀ فیزیک، دکتر جهانگیر از اعضای هیئت‌ علمی دانشکدۀ کامپیوتر و یک نفر به‌ نمایندگی از بنیاد ملی نخبگان حضور داشته‌اند. در مقابل آقایان امین ناصری سرپرست دادسرای امنیت،‌ جعفری بازپرس پرونده و نیز یک نفر دیگر که بازجوی پرونده معرفی شده در جلسه حاضر بوده‌اند. وزارت اطلاعات با برگزاری این جلسه سعی در اقناع افکار عمومی و بویژه گروه‌های طرفدار حکومت و اثبات گناهکاری این دو دانشجو بود. هدفی که توفیق چندانی در دستیابی به آن نداشت و این جلسه پرسشهای بیشتری را در مورد این پرونده برانگیخت. به طوری که نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در گزارش خود از این جلسه نوشت: «در تمام فیلم‌های پخش شده چه آن‌هایی که از دوربین‌های مداربسته گرفته شده بود چه مواردی که نیرو‌های گمنام ضبط کرده بودند هر دو فرد صورت خود را با ماسک پوشیده و حتی بعضاً کلاه هم داشتند و خیلی قابل تشخیص نبود که هویت واقعی آن‌ها چیست»

شکنجه 

در جریان جلسه بازجوئی این دو دانشجو در حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه شریف مشخص شد که روند بازجویی از این دانشجویان طولانی مدت، سخت و همراه با بازداشت انفرادی بوده است. به گفته بازجوی پرونده: «ایشان قریب به ۳۰ روز هیچ‌گونه صحبتی نکردند و همین امر، باعث شد زمان زیادی از دست رود و روند تحقیقات تا این حد به طول انجامد». مشخص نیست که در این ۳۰ روز چه اتفاقی افتاده که نهایتاً یونسی به حرف آمده است. نحوه بازداشت این دو دانشجو همراه با ضرب و شتم و اعمال خشونت بوده است. علی یونسی در این جلسه در این مورد می گوید:« هنگام دست‌گیری، چشم چپم آسیب دید و خون‌ریزی کرد و پس از مدتی بهبود یافت.» خانواده او هم پیش‌تر گفته بودند که او را با پیشانی شکسته به منزل آورده‌اند.

این دو دانشجو همچنین در حضور بازجویان اشاره می‌کنند که ۵۹ روز در زندان انفرادی بوده‌اند. از بین خطوط سخنان علی یونسی در حضور بازجوی پرونده و نظر به روایت‌های مشابه زندانیان سیاسی دیگر، این طور برمی‌آید که این دو دانشجو شرایط سختی را تحمل کرده‌اند: « پس از آن به بند دیگری منتقل شدیم. یک اتاق حدوداً دو متر در یک و نیم متر بود که پنجره هم نداشت. از صدای اذان متوجه می‌شدیم روز است یا شب.» یونسی در این جلسه به موضوع دیگری نیز اشاره داشته است که ممکن است ریشه در فشارهای روانی دوران بازجویی داشته باشد. او بسیار نگران وضعیت خانواده و به ویژه خواهرش است. ناصری، سرپرست دادسرای امنیت تلاش می‌کند قدری اعتمادسازی کند و در پاسخ به این نگرانی می‌گوید: «قرار نیست خواهر یا خانواده‌ات تحت ‌تعقیب قرار بگیرند و مشکلی از این بابت برایشان ایجاد نخواهد شد.»

به گفته بازجوی پرونده: «ایشان قریب به ۳۰ روز هیچ‌گونه صحبتی نکردند و همین امر، باعث شد زمان زیادی از دست رود و روند تحقیقات تا این حد به طول انجامد». مشخص نیست که در این ۳۰ روز چه اتفاقی افتاده که نهایتاً یونسی به حرف آمده است.

عدم دسترسی به وکیل انتخابی

 علی یونسی و امیرحسین مرادی تاکنون وکیل انتخابی نداشته‌اند. در جلسه فوق‌الذکر نماینده دانشگاه صنعتی شریف خواستار دسترسی این دانشجویان به وکیل انتخابی خود شده بود، بازپرس اما در پاسخ به درخواست دانشگاه پاسخ داده بود: «به‌استناد تبصرۀ مادۀ ۴۸ آیین دادرسی کیفری، متهمان به جرائم امنیتی، امکان استفاده از هر وکیلی را ندارند و فقط می‌توانند از لیست وکلای مخصوص و مورد تأیید قوۀ قضائیه، یک وکیل انتخاب کنند. علی و امیرحسین، اکنون وکیل تسخیری دارند، اما می‌توانند شخصی از آن لیست را انتخاب کنند تا به‌جای وکیل تسخیری کنونی، وکالت‌شان را به عهده گیرد»

آیدا یونسی، خواهر علی یونسی نیز در مورد نحوه گزینش وکیل تسخیری برای برادرش و امیرحسین مرادی در اکانت توییتر خود نوشته‌ است:‌ «از روز ۷۲ بازداشت که مطلع شدیم بازپرس پرونده،‌ جعفرى، بدون رضایت #علی_یونسی و #امیرحسین_مرادى و خانواده‌هایشان، یک وکیل تسخیری از لیست وکلای امنیتى انتخاب کرده، تا به امروز ٣١ روز می گذرد. همان زمان پدرم به جعفری اعتراض کرد و بعدتر علی در تماس تلفنی گفت که وکیل تسخیری را قبول نکرده، اما جعفری گفته باید قبول کنید و راه دیگری نیست. در ظلم و بی‌عدالتی سنگ‌تمام گذاشته‌اید. حتی حاضر نیستید این ۲ دانشجو وکیل انتخابى داشته باشند که بعد از ۳ ماه بتوانند کلمه ای از خود دفاع کنند. این چه سیستم قضایی است که برادرم نمی تواند وکیل انتخابی داشته باشد؟ آن وکیل تسخیری (رضا دردى زاده) که منصوب کرده اید بیشتر در نقش هموار کننده سناریو نیروهای امنیتی است تا موکل و مدافع برادرم!!! وکیل تسخیری که به سفارش بازجوها حتی یک بار با خانواده ها تماس نداشته، آیا در حال بازجویی از على_یونسى و #امیرحسین_مرادی و پرونده سازى است؟»