تداوم سرکوب فعالین صنفی؛ محکومیت رضا شهابی و حسن سعیدی به ۱۲ سال زندان

۲۲ دی ۱۴۰۱- دادگاه تجدیدنظر استان تهران، رضا شهابی و حسن سعیدی، فعالین صنفی کارگری را مجموعا به ۱۲ سال زندان و محرومیت‌های اجتماعی محکوم کرد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، با انتشار این خبر در کانال تلگرامی خود نوشت که دادگاه تجدیدنظر استان تهران احکام صادر شده در دادگاه بدوی علیه رضا شهابی و حسن سعیدی را عینا تایید کرده است.

رضا شهابی و حسن سعیدی، پیش‌تر توسط شعبهٔ ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، هر کدام به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم شده بودند. دادگاه بدوی، به‌عنوان مجازات تکمیلی این فعالان صنفی را به منع خروج از کشور، ممنوعیت عضویت در احزاب، ممنوعیت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و منع اقامت در تهران و استان‌های مجاور به مدت دو سال محکوم کرده بود. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی پنج سال از حکم زندان صادر شده علیه این فعالان صنفی قابل‌اجرا خواهد بود.

رضا شهابی و حسن سعیدی، از فعالان صنفی باسابقه کارگری هستند. آنها طی دو دهه گذشته به‌دلیل فعالیت‌های صنفی بارها بازداشت و محکومیت به زندان را تجربه کرده‌اند. رضا شهابی یکی از اعضای موسس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و عضو هیئت مدیره این سندیکا است و حسن سعیدی نیز یکی از اعضای باسابقه این سندیکای صنفی است. این فعالان کارگری هر دو بار دیگر اردبیهشت۱۴۰۱ و پس از آغاز دور جدید سرکوب فعالان صنفی بازداشت شدند.

همزمان با روز جهانی کارگر سال ۲۰۲۲ (اردبیهشت۱۴۰۱) و پس از برگزاری تجمعات کارگری در ایران، دور جدیدی از سرکوب فعالین صنفی در کشور آغاز شد. بر اساس داده‌های بانک داده اطلس زندان های ایران، در سال ۲۰۲۲ و به‌ویژه پس از تجمعات روز جهانی کارگر این سال، دست‌کم ۷۵ فعال صنفی توسط نهادهای امنیتی بازداشت و حداقل دو هفته را در بازداشت گذراندند. طی این مدت ۳۱ تن از این فعالان نیز در دادگاه‌های جداگانه – با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و احتساب آخرین حکم صادر شده در هر پرونده – مجموعا به تحمل ۵۹ سال زندان و ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شدند.