تداوم سرکوب فعالان صنفی؛ چهار معلم مجموعا به ۲۰ سال زندان محکوم شدند

۱۱ آذر ۱۴۰۱-

شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج، «امید شاه‌محمدی»، «پرویز احسنی»، «کاوه محمدزاده» و «هیوا قریشی»، فعالان صنفی معلمان کردستان را مجموعا به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

به گزارش حقوق بشر کردستان، چهار تن از فعالان صنفی معلمان کردستان به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی، هر کدام به پنج سال زندان محکوم شده‌اند. بر اساس رأی دادگاه، احکام صادر شده علیه سه تن از این معلمان به نام‌های پرویز احسنی، کاوه محمدزاده و هیوا قریشی به مدت پنج سال تعلیق شده است.

امید شاه‌محمدی، پرویز احسنی، کاوه محمدزاده و هیوا قریشی، اهل دیواندره در استان کردستان هستند. آنها ۲۵خرداد۱۴۰۱، به دلیل فعالیت‌های صنفی و شرکت در تحصن صنفی معلمان دستگیر و پس از ۷۶ روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج هر یک با قرار وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شدند.

بر اساسا اطلاعات جمع‌آوری شده در بانک داده اطلس زندان‌های ایران، در دادگاه‌های برگزار شده از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون، ۲۵ فعال صنفی – با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و محاسبه آخرین حکم صادر شده در هر پرونده – مجموعا به ۵۴ سال و ۹ ماه زندان و ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

همچنین از ۲۶شهریور۱۴۰۱ و با آغاز اعتراضات سراسری که پس از کشته شدن «مهسا امینی»  – دختر ۲۲ ساله سقزی که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – شروع شده است نیز ۶۶ فعال صنفی توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.