تداوم سرکوب زنان؛ محکومیت پنج زن مجموعا به بیش از ۲۰ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق

۲۸ دی ۱۴۰۱- چهار تن از زنانی که همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در شهرهای مختلف بازداشت شده بودند، به‌همراه یک فعال صنفی معلمان، در دادگاه‌های جداگانه مجموعا به تحمل ۲۰ سال و ۹ ماه زندان، ۱۴۸ ضربه شلاق، جزای نقدی و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شدند.

بر اساس داده‌های بانک داده‌ اطلس زندان‌های ایران، طی روزهای گذشته، مژگان اینانلو به ۹ سال و ۹ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق، سارا سیاه‌پور به شش سال زندان، فرناز حسین زاده به چهار و هشت ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق، نرگس حسینی به چهار ماه زندان و سمانه بابازاده به ممنوعیت خروج از کشور و جزای نقدی و مصادره تلفن همراه محکوم شدند.

مژگان اینانلو، مستندساز ساکن تهران، همزمان با تداوم حبس در زندان اوین، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به شش سال زندان و از بابت هر کدام از اتهامات «تشویق به فساد از طریق کشف حجاب» و تبلیغ علیه نظام به ۱۵ ماه زندان و به اتهام اخلال در نظم عمومی به ۱۵ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. دادگاه همچنین خانم اینانلو را به‌عنوان مجازات تکمیلی به منع عضویت در گروه‌های سیاسی، ممنوعیت خروج از کشور و منع فعالیت‌های رسانه‌ای به‌مدت دو سال و ضبط لوازم دیجیتال او محکوم کرده است. به اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی شش سال حکم زندان صادر شده علیه این مستندساز قابل‌اجرا خواهد بود. مژگان اینانلو روز ۲۶مهر در تهران دستگیر شد. او به‌رغم گذشت بیش از سه ماه از زمان بازداشت کماکان بدون دسترسی به خدمات درمانی کافی و موثر در زندان اوین محبوس است.

سارا سیاه‌پور، فعال صنفی معلمان ساکن تهران، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب این شهر به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال زندان و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم شد. دادگاه خانم سیاه‌پور را به‌عنوان مجازات تکمیلی به منع خروج از کشور، ممنوعیت عضویت در گروه‌های سیاسی و منع فعالیت در فضای مجازی به مدت دو سال محکوم کرده است. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی پنج سال از حکم زندان صادر شده علیه این فعال صنفی قابل اجرا خواهد بود. سارا سیاه‌پور روز ۲شهریور۱۴۰۱ همزمان با تجمعات اعتراضی معلمان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او پس از تحمل ۱۰ روز بازداشت روز ۱۲شهریور با تودیع وثیقه آزاد شد.

فرناز حسین‌زاده، شهروند ساکن تهران که همزمان با خیزش ۱۴۰۱ بازداشت شده بود، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی به سه سال و هشت ماه زندان و به اتهام اخلال در نظم عمومی به یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. فرناز حسین‌زاده، ۴آبان۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از تحمل یک ماه بازداشت روز ۴دی با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

نرگس حسینی، شهروند ساکن کاشان، توسط دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان به اتهام تبلیغ علیه نظام به چهار ماه زندان محکوم شد. خانم حسینی یکی از بازداشت‌شدگان خیزش ۱۴۰۱ در کاشان است. او ۳۰شهریور توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تحمل بیش از سه ماه زندان، روز ۵دی با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

سمانه بابازداه، بازیگر و شهروند ساکن تبریز، در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی که روز ۲۶دی۱۴۰۱، برگزار شد، به اتهام تبلغ علیه نظام، به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل از چهار ماه زندان و به‌عنوان مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور و ضبط تلفن همراه محکوم شد. خانم بابازاده، همزمان با خیزش ۱۴۰۱ در تبریز، روز ۲۲آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد. او روز اول آذر با تودیع قرار وثیقه از زندان تبریز آزاد شد.

بر اساس داده‌های بانک داده اطلس زندان های ایران، در سال ۲۰۲۲ و به‌ویژه پس از خیزش ۱۴۰۱ که در پی کشته شدن ژینا امینی آغاز شد، روند صدور احکام علیه زنان نسبت به سال‌های گذشته افزایش ملموسی یافته است. تنها در سال ۲۰۲۲، دست‌کم ۱۲۹ زن با برگزاری دادگاه‌های جداگانه مجموعا به بیش از ۳۴۹ سال زندان، ۶۴۸ ضربه شلاق و بیش از پنج میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شدند.