تداوم سرکوب در جوانرود؛ دست‌کم ۲۷ شهروند بازداشت شدند

۱۵ دی ‍۱۴۰۱- از روز شنبه ۱۰دی ۱۴۰۱ و به دنبال اقدام مردم جوانرود برای برگزاری مراسم چهلم هفت تن از جانباختگان خیزش ۱۴۰۱ در این شهر، موج جدیدی از بازداشت‌ها در جوانرود آغاز شده است. طی این مدت دست‌کم ۲۷ شهروند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، از روز شنبه تاکنون ده‌ها شهروند در جوانرود بازداشت شده‌اند که هویت ۲۷ تن از بازداشت‌شدگان توسط اطلس تایید شده است. ارسلان نظری، فرزاد مجیدی، حسام محمدی‌تبار، کیوان سرچمنی، بردیا عزیزی، سعدی قادری، شاهین خدامرادی، اسامه یوسفی، یحیی عبدی، ادریس فتحی، صادق مصطفایی، یاسر هدایتی، ادریس بدیعی، بارزان امامی (مهدوی)، نوید مرادی، رامسین رحیمی، مهدی ویسی، فرهاد منوچهری، فریدون احمدی، میکائیل ویسی، زانا صحراگرد، آسو (سیوان) یاری، ارشاد محمدی، پیمان صدیقی، ساسان بهرامی، یحیی مرادی و آلان ویسی، از جمله بازداشت‌شدگان روزهای اخیر در جوانرود هستند. تاکنون مکان بازداشت این شهروندان نامشخص است و پیگیری خانواده‌ها برای اطلاع از سرنوشت فرزندانشان نیز نتیجه‌ای نداشته است.

به‌ گفته این منبع مطلع، ماموران امنیتی عمدتا از ساعت یک شب به بعد با حمله به خانه‌های مردم  اقدام به بازداشت شهروندان می‌کنند. او می‌گوید موج بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد؛ اما تاکنون تعداد دقیق آنها مشخص نیست و آنچه وجود دارد شنیده‌شدن سروصدای مردم در محلات مختلف بعد از اقدام با بازداشت افراد است. 

منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، می‌گوید، طی شش روز گذشته فضای جوانرود به‌شدت امنیتی – نظامی است و علاوه بر نیروهای یگان‌ ویژه، نیروهای سپاه نیز در سطح شهر به‌صورت مسلح پراکنده حضور دارند. بیشتر این نیروها از روز ۱۱دی از دیگر شهرهای استان کرمانشاه مانند روانسر و کوزران به جوانرود اعزام شده‌اند. نیروهای امنیتی و نظامی مستقر در جوانرود در کنار بازداشت شهروندان، با استقرار در ورودی شهر اقدام به مصادره کالاهای اموال مردم و تجار می‌کنند؛ اقدامی در جهت تشدید فشار اقتصادی بر شهروندان جوانرودی. این در حالی است جوانرود یکی از شهرهای توسعه نیافته استان کرمانشاه است که آمار فقر و بیکاری در آن بالاتر از میانگین کشوری است.

روز گذشته نیز به‌دنبال انتشار بیانیه‌ای از سوی اقشار مختلف جوانرود در حمایت از اعتراضات و پایان‌دادن به محاصره نظامی و اقتصادی این شهر و توقف بازداشت و سرکوب، نیروهای جدید یگان ویژه از سایر مناطق استان به این شهر اعزام و سطح شهر مستقر شده‌اند.

این منبع مطلع در خصوص فشار بر خانواده جانباختگان می‌گوید، خانواده‌ها به‌شدت زیر فشار نهادهای امنیتی برای اختیار کردن سکوت و جلوگیری از هر اقدامی قرار دارند و حتی فعالین مدنی و افراد سرشناس درصورت مراجعه و همدلی با این خانواده‌ها با بازداشت نهادهای امنیتی روبرو می‌شوند.

بازداشت شهروندان اهل جوانرود و تشدید فضای امنیتی در این شهر از روز شنبه ۱۰دی۱۴۰۱ آغاز شده است. در این روز هنگامی که مردم جوانرود برای برگزاری مراسم چهلم هفت تن از جانباختگان این شهر راهی آرامستان این شهر شدند، ماموران امنیتی و یگان ویژه با محاصره آرامستان حاجی‌ ابراهیم از ورود خانواده جان‌باختگان و مردم به داخل آرامستان ممانعت کردند و سپس با شلیک گاز اشک‌آور، گلوله جنگی و ساچمه‌ای مردم را هدف شلیک گلوله قرار دادند. در این رویداد یک جوان ۲۲ ساله با نام برهان الیاسی جانباخت و بیش از ۱۰ تن زخمی شدند.