تداوم سرکوب دادخواهان؛ سیروس و کامین کُرکی به زندان محکوم شدند

۲۶ دی ۱۴۰۱- سیروس کُرکی و کامین کُرکی، برادران امین کُرکی که در اعتراضات سراسری دی۹۶ کشته شد، همزمان با تداوم حبس در زندان‌های اوین و تهران بزرگ، به زندان و محرومیت‌های اجتماعی محکوم شدند.

به گفته یک منبع مطلع به اطلس زندان‌های ایران، کامین کُرکی توسط شعبه ۱۱۴۸ دادگاه کیفری بعثت تهران به ریاست علی امیدی، به اتهام اهانت به مقدسات، به سه سال زندان و به‌عنوان مجازات تکمیلی به دو سال اقامت اجباری در شهرستان محل تولد و ضبط تلفن همراه به‌مدت دو سال محکوم شد. این حکم به‌صورت ویدئو کنفرانس و همزمان با تداوم حبس کامین‌ کُرکی در زندان تهران بزرگ صادر شده و قاضی اجازه حضور وکیل این شهروند را در دادگاه نداده است.

به گفته منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، سیروس کُرکی نیز همزمان با تحمل حبس در زندان اوین، توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی علی مظلوم، به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم شده است.

سیروس کُرکی و کامین کُرکی، روز ۹مرداد۱۴۰۱، توسط ماموران وزارت اطلاعات در خانه خود با ضرب‌وجرح شدید بازداشت شدند. ماموران همزمان با تفتیش خانه این دو شهروند اقدام به ضرب‌وجرح و توهین به خانواده آنها کردند. خانواده کُرکی پس از بیش از یک‌ماه بی‌خبری از سرنوشت آنها، از انتقال این شهروندان به زندان اوین مطلع شدند. کامین کُرکی روز ۲۳آذر از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد و برادرش در واکنش به این اقدام، دست به اعتصاب غذا زد. کامین کُرکی نیز دو روز بعد، از روز ۲۵آذر اعتصاب غذا کرد.

سیروس کُرکی، پس از بازداشت به‌دلیل چندین بار اعتصاب غذا به مشکلات معده و روده مبتلا شده و دچار خونریزی داخلی شده است. او نیاز فوری به جراحی و مراقبت پزشکی دارد. مسئولان زندان اوین یک‌بار نیز او به بیمارستان طالقانی تهران منتقل و بدون تکمیل روند درمان به زندان بازگردانده‌اند. سیروس کُرکی در حالی ششمین ماه از دوران بازداشت خود را سپری می‌کند که همچنان از دسترسی به خدمات درمانی محروم است.

سیروس کُرکی و کامین کُرکی، برادران امین کُرکی، از شهروندان کشته‌شده در اعتراضات دی۹۶ هستند. امین کُرکی، ۳۱ ساله، مجرد و کارگر روزمزد اهل اندیمشک و ساکن دزفول بود. او در جریان اعتراضات ضدحکومتی در دزفول هدف گلوله نیروهای امنیتی قرار گرفت و جان خود را از دست داد. پس از کشته‌شدن امین کُرکی، اعضای خانواده کُرکی به‌دلیل دادخواهی و اطلاع‌رسانی درباره او، تحت فشار و مورد اذیت و آزار نهادهای امنیتی و قضایی قرار گرفته‌اند.