تداوم سرکوب دادخواهان؛ اعتصاب غذای الهام افکاری در زندان عادل‌آباد شیراز

۲۵ آذر ۱۴۰۱-

در دومین ماه از بازداشت «الهام افکاری»، خواهر نوید افکاری که پس از اعتراضات سراسری آبان ۹۸ اعدام شد، او برای دومین بار پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زد.

«سعید افکاری»، برادر الهام افکاری، با انتشار توییتی در صفحه کاربری خود نوشت که خواهرش «هشت روز است اعتصاب غذا کرده و فقط آب خورده و حال جسمانی‌اش به هیچ‌وجه خوب نیست.» او در این توییت ویدئویی از مادرش را منتشر کرده است که در آن «بهیه نامجو»، در مقابل زندان عادل‌آباد شیراز اقدام به تحصن کرده و خواستار آزادی فرزندش است.

الهام افکاری روز ۱۹آبان۱۴۰۱، به‌همراه همسر و کودک خردسالش توسط ماموران اداره اطلاعات شیراز بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به پلاک ۱۰۰ شیراز منتقل شد. همسر و فرزند الهام افکاری پس از مدتی آزاد شدند؛ با این جود او به‌رغم گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت کماکان بلاتکلیف در زندان عادل‌آباد شیراز محبوس است. اعتصاب غذای الهام افکاری دومین اعتصاب او پس از بازداشتش است.

پیش‌تر «مسعود ستایشی»، سخنگوی قوه قضاییه، در یک نشست خبری که پس از بازداشت الهام افکاری برپا شده بود، اتهام این دادخواه را «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» اعلام کرده بود.

بر اساس داده‌های «بانک داده اطلس زندان‌های ایران»، از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون، نیروهای امنیتی ۱۱ دادخواه را به‌دلیل اطلاع‌رسانی و پیگیری قضایی پرونده شهروندان کشته‌شده توسط جمهوری اسلامی بازداشت کرده‌اند، ۲۵ دادخواه – با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و محاسبه آخرین حکم صادر شده در هر پرونده – مجموعا به تحمل ۳۹ سال و ۹ ماه زندان و ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند و اکنون ۱۳ دادخواه در زندان‌های جمهوری اسلامی محبوس هستند. دادخواهان شامل اعضای خانواده کشته‌شدگان توسط جمهوری اسلامی، وکلا و فعالان حقوق بشر هستند.