تداوم حبس پنج فعال اتنیکی در شهر تبریز

۱۰ آبان ۱۳۹۹- پنج فعال اتنیکی ترک همچنان در بازداشت هستند. بازداشت شدگان پارک جیرال اردبیل پس از ۳۰ روز با قرار وثیقه از زندان آزاد شدند. 

به گزارش اطلس زندانهای ایران، رسول رضوی ، حسین امیرهجری ، حسین محمدیان، سعید سلطانی و بابک کیومرثی از فعالان اتنیکی ترک همچنان زندانی هستند. رسول رضوی، حسین امیر هجری و حسین محمدیان ۲۶ مهر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. آنها در تاریخ شش آبان از بازداشتگاه وزارت اطلاعات به بند قرنطینه زندان مرکزی تبریز منتقل شدند. سعید سلطانی و بابک کیومرثی ۱۳ مهر در شهر جلفا بازداشت شده‌اند و خبری از محل نگهداری آنها در دست نیست. پیشتر گزارش شده بود که این دو نفر به اداره اطلاعات تبریز منتقل شده‌اند.

در سه ماه گذشته بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان اتنیکی ترک در ماه‌های اخیر به دلیل شرکت در تجمعات حمایت از جمهوری آذربایجان در جنگ قره‌باغ بازداشت شده‌اند. شرکت کنندگان در این تجمعات به «حمایت ایران از ارمنستان در جنگ قره باغ» اعتراض دارند و خواستار بسته شدن مرز «نوردوز» در نزدیکی شهر جلفا در استان آذربایجان شرقی هستند. بیشتر بازداشت‌شدگان تاکنون با قرار وثیقه از زندان آزاد شده اند.

طبق اصل بیست و هفتم قانون اساسی ایران «تشکیل اجتماعات و راه پیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.» همچنین بر اساس ماده ۲۱ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل که به امضای دولت ایران رسیده «حق تشکیل مجامع مسالمت‌آمیز به رسمیت شناخته می‌شود. اعمال این حق تابع هیچ‌گونه محدودیتی نیست؛ جز آنچه بر طبق قانون مقرر شده و در یک جامعۀ دمکراتیک به مصلحت امنیت ملی، ایمنی عمومی، نظم عمومی یا برای حمایت از سلامت یا اخلاق عمومی یا حقوق و آزاد‌‌‌ی‌های دیگران ضرورت داشته باشد.»

بازداشت و ضرب و شتم فعالان اتنیکی و شهروندان ترک به دلیل شرکت در تجمعات مسالمت آمیز و اعتراض به سیاست‌های حکومت، در تناقض با تعهدات قانونی دولت ایران ذیل قانونی اساسی ایران و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

آزادی تمامی معترضان پارک جیرال اردبیل

عسگر اکبرزاده، علی خیرجو، میثم جولانی، مرتضی پروین، مجتبی پروین، مصطفی پروین، مهدی هوشمند و بهمن خیرجو در تاریخ  ۸ آبان ماه ۱۳۹۹ از زندان «شام اسبی» اردبیل آزاد شدند. این فعالان ترک به مدت ۳۰ روز زندانی بودند و هر کدام با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند. اتهام آنها «توهین به رهبری ، اخلال در نظم عمومی و تمرد از مامورین دولت» است.

با آزادی این افراد تمام بازداشت شدگان تجمع پارک جیرال اردبیل از زندان آزاد شده‌اند. حامد حیدری باریس، پرویز سیابی گرجان، حسین بالاخانی، سجاد جولانی، محمد جولانی نیز پیشتر آزاد شده بودند. همگی این افراد در روزهای  دیگر فعالین اتنیکی ترک  آزاد شده بودند. همگی این افراد  ملی مدنی آذربایجانی که از بازداشت شدگان پارک جیرال هستند هر کدام با تودیع قرار وثیقه سنگین ۵۰۰ میلیونی پیشتر آزاد گردیده بودند.