تداوم بازداشت کیخسرو یزدانی، فعال محیط زیست، در هفتادمین روز دستگیری

۱۰ آذر ۱۴۰۱-

به‌رغم گذشت هفتاد روز از بازداشت کیخسرو یزدانی، فعال مدنی و محیط زیستی ساکن قائم‌شهر، او کماکان بلاتکلیف در زندان این شهر بدون دسترسی به وکیل و خدمات درمانی موثر و کافی محبوس است.

به گفته منابع اطلس زندان‌های ایران، کیخسرو یزدانی روز ۳۱شهریور۱۴۰۱، همزمان با اولین‌ روزهای آغاز اعتراضات سراسری که پس از کشته شدن «ژینا امینی» شروع شد، در خانه‌اش در قائم‌شهر بازداشت شد. ماموران اداره اطلاعات این فعال مدنی را با اعمال خشونت و ضرب‌وجرح بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد در ساری منتقل کردند. کیخسرو یزدانی به مدت ۲۵ روز در سلول انفرادی بازداشتگاه اطلاعات ساری نگهداری و پس از پایان بازجویی‌ها به بخش قرنطینه زندان قائم‌شهر منتقل شد.

منبعی که با اطلس زندان‌های ایران گفت‌وگو کرده است می‌گوید، کیخسرو یزدانی به ناراحتی مزمن قلب مبتلا است و به‌رغم بیماری و شرایط سنی‌اش کماکان در زندان قائم‌شهر بدون دسترسی به خدمات پزشکی موثر و کافی زندانی است. تداوم حبس این فعال مدنی در شرایط غیرانسانی نگرانی خانواده او را نسبت به وضعیت سلامتی‌اش تشدید کرده است.

از شهریور۱۴۰۱ و در پی به قتل رسیدن «مهسا امینی»  – دختر ۲۲ ساله سقزی که در اثر ضرب‌وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – صدها شهر ایران صحنه اعتراضات ضدحکومتی شهروندان ایرانی است. طی این مدت صدها تن از شهروندان توسط نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی کشته و هزاران تن زخمی شده‌اند. نیروهای امنیتی همچنین تاکنون بیش از ۱۵ هزار شهروند معترض را بازداشت کرده‌اند.