تداوم بازداشت موقت یاسمین اذان، شهروند عرب، در نهمین ماه دستگیری

۱۶ آذر ۱۴۰۱-

یاسمین اذان، شهروند عرب اهل آبادان، به‌رغم گذشت ۹ ماه از زمان بازداشت کماکان بلاتکلیف در زندان سپیدار اهواز زندانی است. او به دلیل انتشار پست‌های انتقادی از جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شده است.

به گفته منابع مطلع به «اطلس زندان‌های ایران»، یاسمین اذان و مادرش لیلا سالم‌زاده، روز ۱۸اسفند۱۴۰۰، پس از احضار به اداره اطلاعات اهواز و حضور آنها در این نهاد بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد در اهواز منتقل شدند. این دو شهروند عرب پس از طی شدن مراحل بازجویی به زندان سپیدار انتقال داده شدند. ماموران اداره اطلاعات مدتی پیش از بازداشت یاسمین اذان و لیلا سالم‌زاده، به خانه‌ها مراجعه و به اقدام به تفتیش منزل و ضبط برخی لوازم شخصی آنها کرده بودند.

به گفته منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، لیلا سالم‌زاده مدتی پس از بازداشت آزاد شد. با این وجود یاسمین اذان به‌رغم گذشت حدود ۹ ماه از زمان بازداشت، کماکان بلاتکلیف در زندان سپیدار اهواز محبوس است. طی این مدت، نهادهای قضایی و امنیتی اهواز از پاسخگویی شفاف درباره پرونده یاسمین اذان به خانواده او امتناع کرده‌اند.

یاسمین اذان به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است. او در حالی بدون صدور حکم نهمین ماه بازداشت موقت خود را در زندان سپیدار تحمل می‌کند که بر پایه ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری «مدت بازداشت متهم، نباید از حداقل مجازات حبس مقرر در قانون برای آن جرم، تجاوز کند.» این در حالی است که حداقل مجازات اتهام تبلیغ علیه نظام سه است؛ در حالی که تنها دو روز دیگر مدت زمان بازداشت موقت یاسمین اذان وارد دهمین ماه خواهد شد.