تداوم بازداشت حامی بهادری، شهروند بهائی، در دومین ماه از دستگیری

۲۳ آذر ۱۴۰۱-

«حامی بهادری»، شهروند بهائی ساکن تهران، به‌رغم به گذشت ۵۳ روز از زمان بازداشت کماکان بلاتکلیف و بدون دسترسی به وکیل در زندان اوین محبوس است.

به گفته یک منبع مطلع به «اطلس زندان‌های ایران»، حامی بهادری روز ۳۰مهر۱۴۰۱، در خانه‌اش در تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. ماموران همزمان با بازداشت این شهروند بهائی اقدام به تفتیش خانه و ضبط برخی لوازم شخصی او و همسرش از جمله لپ‌تاپ، کامپیوتر، دوربین عکاسی، ھارد، آلبوم عکس و کتاب‌های آنها کردند.

به گفته منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، سه هفته پس از بازداشت حامی بهادری، ماموران وزارت اطلاعات در تماس تلفنی با همسر او، «بشری راسخی»، او را احضار و تهدید کردند در صورت عدم مراجعه‌اش بازداشت خواهد شد.

با گذشت نزدیک دو ماه از زمان بازداشت حامی بهادری، او کماکان بدون دسترسی به وکیل در سلول‌های کوچک چند نفره در زندان اوین محبوس است. طی این مدت، مقام‌های قضایی و امنیتی تهران از پاسخگویی شفاف به خانواده حامی بهادری  درباره دلایل بازداشت و اتهامات منتسب شده به او خودداری کرده‌اند.

بر اساس داده‌های «بانک داده اطلس زندان‌های ایران»، از بهار سال ۱۴۰۱، دور جدیدی از سرکوب شهروندان بهائی در ایران آغاز شد. جمهوری اسلامی ده‌ها تن از شهروندان بهائی را در مناطق مختلف ایران بازداشت و یا اقدام به تفتیش خانه‌های آنها کرد و احکام زندان تعدادی از این شهروندان که پیش‌تر به حبس محکوم شده بودند، اجرا شد. اکنون ۵۹ شهروند بهائی به دلیل باور به این آئین و فعالیت در حوزه آزادی مذهبی، در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران محبوس هستند.