تداوم آزار و اذیت یک زندانی سیاسی، خالد پیرزاد به بند ۸ تیپ پنج فشافویه منتقل شد

۲۶ شهریور ۱۳۹۹- خالد پیرزاد، زندانی سیاسی زندان فشافویه از بند ۱۰ تیپ پنج، به بند هشت این تیپ منتقل شده و تخت خواب او را گرفته‌ و او را کف خواب کرده‌اند. او همچنین جهت بازجویی احضار شده است.آقای پیرزاد اوایل مرداد با ضرب و شتم از زندان اوین به زندان فشافویه منتقل شده بود.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، آقای پیرزاد دیروز ۲۵ شهریور از بند ۱۰ به بند ۸ تیپ پنج زندان فشافویه منتقل شده است. بنا بر این گزارش در بند جدید  به او تخت داده نشده و مجبور شده که در کف بند بخوابد. یک منبع آگاه به پژوهشگر اطلس گفت: «آقای پیرزاد به این تصمیم اعتراض کرده و گفته است که طبق آیین‌نامه سازمان زندانها، هر زندانی به تخت و پنج متر فضا نیاز دازد. شما وقتی که امکانات ندارید چرا مردم را به دلیل حق خواهی و اعتراض زندانی می‌کنید؟» در پاسخ به این اعتراض یکی از مسئولان زندان به نام ایرج شاملی آقای پیرزاد را ضرب و شتم و به او توهین قومیتی کرده است. به گفته این فرد مطلع: « آقای پیرزاد اخیراً پایش را عمل کرده و خوابیدن روی زمین برای او بسیار مشکل است و همینطور ممکن است که کسی پای او را لگد کرده و بیماری او را تشدید کند.»

آقای شاملی یکی از افسران نگهبان زندان فشافویه است. یک فرد مطلع درمورد عملکرد او به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت: «ایرج شاملی،  پیشتر در زندان رجایی شهر سابقه آزار زندانیان را داشته است.» این فرد مطلع ادامه داد: «او  از جمله مسئولان زندان فشافویه است که بین زندانیان مالی و دیگر زندانیان تبعیض قائل شده و به زندانیان مالی امکانات زیادتری می دهد. در مواردی او برخی اتاقها را به زندانیان مالی، خدمتکاران آنها و همینطور انبار وسایل این زندانیان مرفه اختصاص داده و در اتاقهای دیگر سایر زندانیان به شکل فشرده و در کف اتاق می‌خوابند. او همچننی وظیفه کاری خود را به زندانیان واگذار کرده و حتی آنها را وادار به انجام وظایف شخصیش می‌کند.»

 

برای مشاهده نمایه آقای پیرزاده روی تصویر کلیک کنید.

بازداشت و سیر پرونده

آقای پیرزاده و دیکر متهمان هم‌پرونده او  در چند نقطه ایران بازداشت شده‌اند. آن‌ها متهم هستند که «در زمینه‌های مختلف از جمله شعارنویسی، پول نویسی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و پخش تراکت فعال بوده‌اند؛ فعالیت آن‌ها در جهت محکوم کردن عملکرد جمهوری اسلامی بوده است.» سپاه پاسداران در گردش کار خود نوشته است: «متهمان این پرونده به دنبال براندازی حکومت ایران بوده‌اند»آقای پیرزاده در سال ۹۸ توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و پس از پایان مراحل بازجویی از بند امنیتی زندان اوین به بند ۴ این زندان انتقال یافت.

این فعال سیاسی  ۱۵ بهمن ماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه محاکمه شد و از بابت اتهام «اجتماع و تبانی»  به پنج سال حبس و به اتهام «توهین به رهبری»‌ به دو  سال حبس و در مجموع به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم نهایتا خردادماه امسال توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی پنج سال حبس تعزیری از بابت اتهام «اجتماع و تبانی» در خصوص آقای پیرزاده قابل اجرا است.