بی‌خبری از سرنوشت یک کودک بلوچ در هفتاد و ششمین روز بازداشت

۲۹ آذر ۱۴۰۱-

به‌رغم گذشت بیش از دو ماه از زمان بازداشت «شعیب میربلوچ زهی»، کماکان اطلاعی از سرنوشت این کودک ۱۷ ساله بلوچ اهل زاهدان در دست نیست و نهادهای قضایی و امنیتی این شهر از پاسخگویی به خانواده او امتناع می‌کنند.

به گفته یک منبع مطلع به «اطلس زندان‌های ایران»، شعیب میربلوچ زهی، روز ۱۳مهر۱۴۰۱، در خیابان خیام زاهدان توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت شد. او پس از هشت روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مرکزی زاهدان منتقل شد و پس از آن اطلاعی از آخرین وضعیت او در دست نیست.

به گفته منبعی که با اطلس گفت‌وگو کرده است، شعیب میربلوچ زهی طی مدت بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان مورد «ضرب‌وجرح و شکنجه» قرار گرفته است، از داشتن وکیل محروم بوده و اجازه ملاقات و تماس تلفنی با خانواده‌اش را نداشته است. نهادهای قضایی و امنیتی زاهدان نیز طی این مدت از پاسخگویی شفاف به خانواده شعیب میربلوچ زهی خودداری کرده‌اند. مقام‌های اداره اطلاعات زاهدان در کنار بی‌احترامی به مادر این کودک بلوچ به او گفته‌اند: «فرزندت جرم سیاسی دارد و حق نداری به اینجا مراجعه کنی.» اداره اطلاعات زاهدان همچنین برادر کوچک‌تر شعیب میربلوچ زهی نیز به این نهاد احضار کرده‌اند.

شعیب میربلوچ زهی، ۱۷ ساله، فرزند شریف، دانش آموز سال سوم دبیرستان و اهل زاهدان است. بازداشت او همزمان با اعتراضات در شهرهای مختلف سیستان‌وبلوچستان انجام شد. همزمان با اعتراضات سراسری در ایران که پس از کشته شدن «ژینا امینی» آغاز شد، در شهرهای مختلف سیستان‌وبلوچستان نیز اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ رخ داد. در این اعتراضات صدها تن کشته و زخمی شدند و جمهوری اسلامی اقدام به بازداشت گسترده شهروندان بلوچ کرد.