بی‌خبری از سرنوشت یک شهروند بلوچ در سومین ماه از بازداشت

۱۷ آذر ۱۴۰۱-

به‌رغم گذشت ۷۰ روز از زمان بازداشت «عارف گرگیج» توسط نیروهای امنیتی، کماکان از سرنوشت این شهروند بلوچ اطلاعی در دست نیست. عارف گرگیج، ۸مهر۱۴۰۱ و تنها چند ساعت پس از سرکوب خونین مردم زاهدان (جمعه خونین زاهدان) بازداشت شد.

به گفته یک منبع مطلع به «اطلس زندان‌های ایران»، عارف گرگیج از زمان بازداشت توسط نیروهای امنیتی زاهدان، با خانواده خود تماس نگرفته است. نهادهای قضایی و امنیتی این شهر نیز تاکنون از پاسخگویی شفاف به خانواده او درباره سرنوشت این شهروند بلوچ خودداری کرده‌اند.

عارف گرگیج، ۲۹ ساله و اهل منطقه شیرآباد زاهدان است. او روز جمعه ۸مهر، در خیابان دانشگاه زاهدان و تنها چند ساعت پس از از سرکوب خونین مردم زاهدان (جمعه خونین زاهدان) بازداشت شد. عارف گرگیج یکی از انتظامات مسجد مکی زاهدان بود و در جریان به رگبار بسته شدن نمازگزاران بلوچ در روز جمعه اقدام به کمک به مجروحان حادثه کرده بود.

همزمان با اعتراضات سراسری در ایران که پس از کشته شدن «ژینا امینی» آغاز شد، در شهرهای مختلف سیستان‌وبلوچ نیز اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به تجاوز فرمانده پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ رخ داد. روز جمعه ۸مهر۱۴۰۱، شهروندان در زاهدان پس از اقامه نماز جمعه اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند که نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی در واکنش مردم را با سلاح‌های جنگی به رگبار بستند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط رسانه‌های حقوق بشری بلوچ از جمله «رسانک»، «حال‌وش» و «کمپین فعالین بلوچ»، در جمعه خونین زاهدان دست‌کم ۹۲ شهروند بلوچ جان خود را دست دادند.