بهنام شیخی سامانلو به مرخصی اعزام شد

۲۶ شهریور ۱۳۹۹- بهنام شیخی سامانلو فعال اتنیکی ترک، ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹ از زندان اوین به مرخصی فرستاده شد. آقای شیخی باید یک هفته دیگر به زندان بازگردد.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، آقای شیخی ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ به همراه علیرضا فرشی در تهران بازداشت شد. این فعال ترک ۴ مردادماه در تماس با خانواده‌اش خبر داد که هنگام بازداشت از سوی مأموران ضرب و شتم شده است.

آقای شیخی از فعالین آذربایجانی است و سابقه بازداشت در سال ۱۳۸۵ و سال ۱۳۸۸ را دارد. آقای شیخی همچنین در مهرماه ۹۰ در جریان اعتراضات مربوط به خشک شدن دریاچه ارومیه در منزل خود در گلستان استان تهران دستگیر و به بند ۲۰۹ منتقل شد.

۱۴ فروردین ماه سال ۹۱ او که برای دریافت وسایل خود به اتاق وزارت اطلاعات در زندان تبریز مراجعه کرده بود، در راه بازگشت به دست مامورین اطلاعات اردبیل دستگیر و هشت روز بعد آزاد شد. حدود یکماه بعد ۱۸ اردیبهشت ۹۱، در شعبه ۱ دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر محاکمه شد.آقای شیخی  از اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت» تبرئه و برای «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه حبس محکوم شد.

شهریور ماه همان سال گزارش شد که قاضی عباسی او را به اتهام «عضویت در گروه غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور، اجتماع و تبانی علیه امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به پنج سال حبس تعلیقی محکوم کرده است.

اسفندماه سال ۱۳۹۲ به همراه  اکبر آزاد، بهنام شیخی و حمید منافی به همراه چند تن دیگر در مراسم بزرگداشت روز جهانی زبان مادری در نسیم شهر تهران بازداشت و مدتی بعد به قید وثیقه آزاد شدند.

برای مطالعه نمایه آقای شیخی روی تصویر کلیک کنید.

۲۷ خردادماه سال ۱۳۹۵ جلسه رسیدگی به اتهام «مشارکت در تشکیل جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور» برای او و اکبر آزاد، علیرضا فرشی،  حمید منافی نظرلو، منصور فتحی، محمود اجاقلو، رستم کاظم‌پور و عزیز فرشی در دادگاه انقلاب شهرستان بهارستان به ریاست قاضی حسنی برگزار شد. این دادگاه مربوط به مراسم روز جهانی زبان مادری در اسفند ۱۳۹۲ بود.

۹ آبان همان سال برای اجرای حکم شش ماه حبس بازداشت و به بند ۱۵ زندان تبریز منتقل شد. حدود دو ماه بعد در تاریخ ۶ دی ۹۵ با استفاده از قانون آزادی مشروط از زندان آزاد شد.

مدتی بعد در همان سالعبه یک دادگاه انقلاب بهارستان چهار متهم این پرونده را برای اتهام «تشکیل گروه‌های مخالف نظام» به احکام سنگین محکوم کرد. بر اساس این حکم آقای شیخی به ۱۰ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به مسجد سلیمان محکوم شد.

۳۰ دیماه ۱۳۹۸ شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به ریاست قاضی بابایی حکم چهار متهم این پرونده را به دو سال زندان و دو سال تبعید تقلیل داد.

آقای شیخی مجدداً چند روز پیش در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۹ او و علی‌رضا فرشی به دلایل نامعلومی بازداشت شدند.