نقش رییس جدید زندان در اعمال فشار بیشتر بر زندانیان سیاسی؛ بازرسی و ضبط برخی از لوازم شخصی آن‌ها

۱۴ دی ۹۹ – ماموران گارد زندان فشافویه، سه سالن تیپ ۲ زندان فشافویه را تفتیش کردند.

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، ساعت ۱۲ ظهر امروز، ده‌ها تن از نیروهای گارد زندان تهران بزرگ، ضمن حضور در سالن‌های ۶، ۹ و ۱۰ تیپ ۲، پس از بازرسی بدنی زندانیان سیاسی، آن‌ها را راهی هواخوری کردند و سپس لوازم شخصی زندانیان مورد بازرسی قرار دادند.

https://ipa.united4iran.org/fa/prison/201/

برای مشاهده نمایه زندان تهران بزرگ روی تصویر کلیک کنید.

بر اساس اطلاعاتی که یک منبع آگاه در اختیار اطلس قرار داده است: «هنگام تفتیش اتاق‌ها، ماموران  کلیه وسایل شخصی زندانیان را در وسط اتاق‌ها رها کردند.» این منبع آگاه به برخی از لوازم شخصی ضبط شده توسط ماموران نیز اشاره داشته است: «چاقوهای میوه‌خوری‌ای که از خود زندان خریداری شده بود، توسط تیم گارد ضبط شد.» حتی کاغذهایی که برای سرگرمی زندانیان بوده نیز ضبط شده‌ کرده‌اند: «ساخت لوازم سرگرمی در زندان‌ها یک امر کاملا عادی است. در زندان فشافویه زندانیان با کارتون سیگار یا تاید و با استفاده از خودکار برای خود برگه‌های پاستور درست می‌کنند تا بخشی از زمان خالی خود را سرگرم باشند؛ بسیاری از سرگرمی‌ها، از جمله برگه‌های دست‌ساز پاستور نیز توسط نیروهای گارد ضبط شد.»

 

اعمال فشار بیشتر از سوی رییس جدید این زندان

حمیدرضا فتحی، رییس جدید زندان فشافویه که پس از آقای چهارمحالی به این سمت منصوب شد، در اعمال فشار بیشتر بر زندانیان سیاسی نقش داشته است. بر اساس تحقیقات پژوهشگران اطلس زندان‌های ایران، با روی کار آمدن آقای فتحی، قطع شدن آب و سیستم گرمایشی و هم‌چنین بی‌کیفیت‌تر شدن وضعیت بهداشت و تغذیه زندانیان، بیش از پیش شده است.

لازم به ذکر است، در دوره ریاست حمیدرضا فتحی، زندانیان سیاسی به صورت اجباری از تیپ ۵ به تیپ ۲ این زندان انتقال یافته بودند؛ مکانی که نسبت به تیپ ۵ وضعیت نامناسب‌تری دارد.

 

موش؛ معضل جدید زندانیان محبوس در فشافویه

زندانی‌ای که اخیرا از زندان فشافویه آزاد شده، در گفت‌وگویی به اطلس گفته است: «در تیپ ۲ این زندان، تعداد زیادی موش وجود دارد.» اطلس در گزارشات اخیر خود، به فراوانی حشراتی از جمله شپش در این زندان اشاره کرده بود اما به چشم خوردن موش در بند زندانیان سیاسی، مورد جدیدی است که می‌تواند سلامت زندانیان را در معرض خطر بیشتری قرار دهد.

زندان تهران بزرگ، در یکی از فرعی‌های منتهی به «شهرک صنعتی چرم‌شهر ورامین»، در جاده قدیم قم – تهران واقع شده است؛ علی رغم این‌که نام رسمی این زندان «تهران بزرگ» است اما به «فشافویه» شهرت بیشتری دارد. اطلس در گزارشات اخیر خود به شرایط نامناسب این زندان اشاره کرده بود: «نگه‌داری زندانی بیش از حد مجاز، وضعیت نامناسب بهداشت، درمان و تغذیه، وفور خودکشی و سوقصد به زندانیان سیاسی و …»