بازرسی همراه با خشونت کلامی گارد زندان فشافویه از سالن‌های ۹ و ۱۰ تیپ ۲

۲۹ اسفند ۱۳۹۹ – گارد زندان فشافویه روز ۲۵ اسفند سالن‌های ۹ و ۱۰ زندان فشافویه را بازرسی کرده اند. مأموران با خشونت کلامی با زندانیان برخورد کرده‌اند.

به گفته یک منبع آگاه به اطلس زندان‌های ایران، رضا بیات و ابراهیم قربانی، دو نفر از درجه داران گارد زندان رجایی شهر هستند که در این بازرسی خشونت آمیز نقش اصلی را داشته‌اند. به گفته این فرد آگاه، مأموران روز ۲۵ اسفند، با بدرفتاری کلامی وارد سالن های ۹ و ۱۰ زندان تهران بزرگ شده و زندانی‌ها را پس از  بازرسی بدنی به حیاط بند فرستاده‌اند. مأموران تحت فرماندهی رضا بیات و ابراهیم قربانی، حدود ۲۰ دقیقه اتاق‌ها را بازرسی کرده‌اند. این مأموران در جریان بازرسی همه وسایل زندانیان را وسط اتاق‌ها ریخته‌اند و تعدادی کفش کتانی و چاقوتیزکن زندانیان را با خود برده‌اند.

برای مشاهده نمایه زندان فشافویه روی تصویر کلیک کنید

 

زندان فشافویه کجاست؟

زندان فشافویه که به نامهای ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ یا زندان حسن‌آباد فشافویه تهران نیز مشهور است در حدود ۳۲ کیلومتری جنوب تهران قرار دارد که از تیرماه ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده‌است. هدف از ساخت این زندان ابتدا نگهداری زندانیان معتاد به مواد مخدر عنوان شد اما به سرعت زندانیان دیگر از جمله زندانیان سیاسی نیز به این زندان فرستاده شدند. در سالیان اخیر بسیاری از ندانیان سیاسی از زندان اوین نیز به این زندان منتقل شده‌اند.

زندان فشافویه از زندانهای بسیار نامناسب ایران است. مدتی پیش  «حسن خلیل‌آبادی» رئیس شورای اسلامی شهر ری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا نسبت به وضعیت این زندان ابراز نگرانی کرده و گفته‌بود: «زندان فشافویه امکانات لازم را ندارد و استقرار این تعداد بازداشتی در این مکان سخت است…کارکنان سازمان زندان‌ها در آنجا شرایط سختی را می‌گذرانند، چه برسد به زندانیان.» اطلس زندانهای ایران، در گزارش مفصلی وضعیت این زندان را بررسی کرده است.