بازداشت یک شهروند در بندرعباس

۹آبان۱۴۰۱ – آیدا ماندگاری شهروند ۲۸ ساله، اهل بندرعباس، روز شنبه، هفتم آبان به دست ماموران امنیتی بازداشت و به ستاد خبری ۱۱۳ این شهر منتقل شد.


یک منبع مطلع به اطلس زندان های ایران گفت نیروهای اطلاعاتی عصر روز شنبه هفتم آبان پس از مراجعه به منزل خانم ماندگاری با ارائه حکم قضایی، ضمن تفتیش منزل و ضبط وسایل الکترونیک از جمله موبایل و لپ تاپ، او را بازداشت کردند. به گفته این منبع آگاه، خانم ماندگاری طی تماس تلفنی که با خانواده خود داشته از عدم تفهیم اتهام و آغاز اعتصاب غذای خود پس از بازداشت خبر داده و اعلام کرده که به ستاد خبری ۱۱۳ بندر عباس منتقل شده است.


بازداشت او هم زمان با خیزش سراسری در ایران در واکنش به قتل مهسا امینی دختر ۲۲ ساله سقزی که در اثر ضرب وجرح از سوی ماموران گشت ارشاد کشته شد – صورت گرفته است.


قتل مهسا امینی سرآغاز خیزش سراسری ۱۴۰۱ در ایران شد. در ابتدا اعتراضات پراکنده با همراهی مخالفان حجاب اجباری در چند شهر و فضای مجازی شکل گرفت، اما سپس در چند روز پیاپی ده ها شهر ایران به صحنه درگیری میان مخالفان و نیروهای امنیتی بدل شد. معترضان در این تظاهرات دو خواست اصلی آزادی پوشش و براندازی جمهوری اسلامی را مطرح می کردند. سویه فمینیستی این اعتراضات باعث شد تا این کارزار در سطح بین المللی مورد توجه قرار بگیرد.