بازداشت و ضرب و شتم فعالین اتنیکی ترک اردبیل، در تجمع حمایت از جمهوری آذربایجان

۸ مهر ۱۳۹۹- بیش از ۲۰ فعال اتنیکی ترک در جریان تجمع حمایت از جمهوری آذربایجان در اردبیل بازداشت شده‌اند. «پلیس هنگام بازداشت این افراد به خشونت متوسل شده است و دست کم سه نفر از بازداشت شدگان دچار آسیب‌دیدگی جدی شده‌اند.»

به گزارش اطلس زندانهای ایران ، فعالین اتنیکی ترک اردبیل قرار بود امروز ۸ مهرماه در پارک جیرال محله شهریار اردبیل در حمایت از جمهوری آذربایجان تجمع کنند. نیروهای امنیتی و انتظامی با حضور گسترده در محل تجمع بیش از بیست تن از این فعالان را بازداشت کردند. اسامی یازده نفر از دستگیر شدگان که هویت آنها مشخص شده عبارتند است از: عسگر اکبرزاده، مرتضی پروین، مجتبی پروین، مصطفی پروین، محمد جولانی، مهدی هوشمند، پرویز سیابی، سجاد جولانی، حسین بالاخانی، بهمن خیرجو، حامد حیدری باریس.

یک منبع آگاه درمورد بازداشت این افراد به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت:« پلیس بدون دلیل به فعالین اتنیکی که قصد برگزاری تجمعی مسالمت آمیز را داشتند، حمله کرده و آنها را به شدت مضروب کرده است. آقای عسگر اکبرزاده از ناحیه گوش و چشم، آقای حسین بالاخانی و پرویز سیابی از ناحیه دست، آقای مجتبی پروین از ناحیه ساق پا، آقای مرتضی پروین از ناحیه کمر و آقای سجاد جولانی از ناحیه بینی و آقای بهمن خیرجو از ناحیه پا دچار آسیب و شکستگی شده‌اند.»

بازداشت و ضرب و شتم این افراد به دلیل شرکت در یک تجمع مسالمت آمیز صورت گرفته که مغایر با تعهدات قانونی ایران تحت میثاق بین‌المللی حقوقی و سیاسی است.

خودداری ثبت احوال از صدور شناسنامه دختر سجاد جولانی

یکی از بازداشت شدگان که به شدت ضرب و شتم شده سجاد جولانی است. آقای جولانی هنرمند و فعال اتنیکی نابینا است که در این تجمع از ناحیه بینی دچار آسیب دیدگی شده است. حدود یکماه پیش دختر آقای جولانی متولد شده است اما اداره ثبت احوال تاکنون حاضر به صدور شناسنامه برای این دختر نشده است. آقای جولانی نام  «آییل» را برای دخترش برگزیده است اما اداره ثبت احوال حاضر به پذیرش این نام نیست.

سجاد جولانی

تنش آذربایجان و ارمنستان

کشورهای آذربایجان و ارمنستان از چند روز پیش وارد جنگ شده‌اند. این دو کشور سالها است بر سر منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند. ترکیه در این نبرد آشکارا جانب جمهوری آذربایجان را گرفته است اما ایران به طور رسمی اعلام بیطرفی کرده و خواستار آشتی دو طرف شده است. اما گزارشهای درمورد حمایت ایران از ارمنستان و ارسال سلاح از روسیه به ارمنستان از طریق ایران اخیراً منتشر شده است. ایران این گزارشها را تکذیب کرده است.