بازداشت تعدادی از معترضان در تجمعات اهواز

۲۰ آبان ۱۳۹۹ ـ معترضان در شهرک گلدشت اهواز در اعتراض به وضعیت آب شرب و فاضلاب، جاده اهواز به خرمشهر را مسدود کردند. پلیس با سرکوب معترضان تعدادی از آنها را بازداشت کرد. نام یکی از بازداشت شدگان ولید خسرجی است.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، عصر دیروز دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹، تعدای از مردم شهرک گلدشت اهواز دست به اعتراض زده و جاده اهواز به خرمشهر را مسدود کردند. یک منبع آگاه درمورد دلیل این اعتراضات به پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت: «مردم این منطقه نسبت به نبود آب شرب سالم و سیستم فرسوده فاضلاب اعتراض دارند. » به گفته این فرد: «کمترین بارندگی در این منطقه زندگی مردم را فلج می‌کند. این بار نیز بعد از مدتى کوتاهى بارش باران، خیابان‌هاى اصلی شهر دچار آبگرفتگى و بالا آمدن فاضلاب شد. ضعف در زیر ساخت های فاضلاب شهری این منطقه سبب شده است که در سالهای اخیر کودکان بسیاری در همین فاضلاب‌های روباز جان خود را از دست داده‌اند.»

به دنبال تجمعات امروز در منطقه گلدشت و مسدود شدن جاده اهواز به خرمشهر،مأموران انتظامی شرکت کنندگان این تجمعات را سرکوب و متغرق کردند. تعدادی از شرکت کنندگان نیز بازداشت شدند. یکی از این بازداشت شدگان ولید خسرجی است. آقای خسرجی ۳۰ سال سن دارد.

بیشتر بخوانید:

نقض قوانین داخلی و بین‌المللی

طبق اصل بیست و هفتم قانون اساسی ایران «تشکیل اجتماعات و راه پیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.» همچنین بر اساس ماده ۲۱ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل که به امضای دولت ایران رسیده «حق تشکیل مجامع مسالمت‌آمیز به رسمیت شناخته می‌شود. اعمال این حق تابع هیچ‌گونه محدودیتی نیست؛ جز آنچه بر طبق قانون مقرر شده و در یک جامعۀ دمکراتیک به مصلحت امنیت ملی، ایمنی عمومی، نظم عمومی یا برای حمایت از سلامت یا اخلاق عمومی یا حقوق و آزاد‌‌‌ی‌های دیگران ضرورت داشته باشد.»

قتل، بازداشت و ضرب و شتم شهروندان به دلیل شرکت در تجمعات مسالمت آمیز و اعتراض به سیاست‌های حکومت، در تناقض با تعهدات قانونی دولت ایران ذیل قانونی اساسی کشور و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.