بازداشت حدود چهل شهروند بلوچ در زاهدان توسط نیروهای امنیتی

۱۴ دی ۱۴۰۱- روز دوشنبه ۱۲دی۱۴۰۱، ماموران وزارت اطلاعات با همکاری اطلاعات سپاه و فراجا ده‌ها شهروند بلوچ را در مناطق مختلف زاهدان بازداشت کردند.

به گفته منابع اطلس زندان‌های ایران، نیروهای امنیتی و نظامی با مراجعه به یک سالن ورزشی در منطقه کریم‌آباد زاهدان دست‌کم ۳٠ شهروند و در خیابان کشاورز دست‌کم ١٠ شهروند را بازداشت کردند که هویت دو نفر از آنها به نام‌های نعمت‌الله سرگلزایی، ٢٠ ساله، فرزند الله‌بخش و احسان سرگلزایی، ١٧ ساله، هر دو اهل زاهدان توسط اطلس تایید شده است. تا لحظه تنظیم این خبر از هویت سایر شهروندان بازداشت‌شده و دلیل بازداشت آنها اطلاعی در دست نیست.

همزمان شماری از رسانه‌های جمهوری اسلامی با انتشار خبر بازداشت گسترده شهروندان در زاهدان، مدعی شدند: «در اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان و با همکاری عملیاتی نیروهای سپاه و فراجا سیستان‌ و بلوچستان حدود ۴۰ نفر از ارازل و اوباش و سارقان مسلح در زاهدان دستگیر شدند.»

همزمان با تغییر استاندار سیستان و بلوچستان و انتخاب «محمد کرمی»، از فرماندهان ارشد قرارگاه قدس سپاه پاسداران به این سمت، به نظر می رسد، جمهوری اسلامی قصد دارد با بازداشت‌های گسترده و فراقانونی شهروندان بلوچ به اعتراضات در این استان پایان دهد.

سیستان و بلوچستان از جمله استان‌هایی است که در روزهای جمعه همچنان شاهد اعتراض مردم به جمهوری اسلامی است. این اعتراضات هم‌زمان با خیزش ۱۴۰۱ در واکنش به قتل مهسا امینی و بدنبال آن، تجاوز فرمانده نیروی انتظامی چابهار، ابراهیم کوچک‌زایی به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ آغاز شد.