بازداشت بیش از ۲۰ نفر از بستگان حبیب‌ اسیود در شوشتر

۲۲ بهمن ۱۳۹۹ – در روزهای گذشته دست کم ۲۲ نفر از بستگان حبیب فرج الله چعب معروف به حبیب اسیود در شوشتر بازداشت شده‌اند. 

به گزارش اطلس زندان‌های ایران، نام دو نفر از بازداشت شدگان خالد کعب و حسین فرج الله چعب است. این دو نفر از اهالى شهر شوشتر هستند و علاوه بر آنها ۲۰ نفر دیگر از ساکنان روستای العیله، زادگاه حبیب اسیود، نیز توسط اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومى منتقل شدند.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر، به پژوهشگر اطلس زندان‌های ایران در این مورد گفت: «این افراد از بستگان حبیب فرج الله چعب هستند و در روزهای گذشته توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت شده‌اند.» به گفته آقای دحیمی: « روستاى العیله بخش شعیبیه شوشتر زادگاه حبیب فرج الله چعب است. اما هنوز روشن نیست که آیا این بازداشت‌ها با موضوع ربودن حبیب فرج الله چعب ارتباط دارد یا خیر؟»

آقای دحیمی در مورد پیگیری‌های قضایی انجام شده در مورد بازداشت این افراد افزود: «خانواده هاى بازداشت شدگان در روزهای اخیر با مراجعه مکرر به اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب اهواز خواستار روشن شدن وضعیت عزیزان خود بوده‌اند اما تا کنون از اتهام و محل نگهدارى بازداشت شدگان اطلاعى دریافت نکرده‌اند.»

برای مشاهده نمایه آقای اسیود روی تصویر کلیک کنید

حبیب اسیود کیست؟

آقای اسیود موسس و یکی از رهبران «جنبش آزادی‌بخش اهواز» (شاخه حبیب جبر) بوده است؛ این گروه سیاسی با نام «حرکت نضال» نیز معرفی می‌شود. حبیب اسیود در کشور ترکیه بازداشت شد. آقای اسیود با نام‌های «حبیب فرج الله چعب» و «حبیب کعبی» نیز شناخته شده است. او متولد شوشتر است و پیش از خروج از کشور نیز متصدی یکی از بانک‌های این شهر بوده است.

بازداشت

۱۸ مهر ۱۳۹۹ حبیب اسیود در کشور ترکیه بازداشت شد. بر اساس گزارش خبرگزاری دولت ترکیه، حبیب اسیود برای دیدار با خانمی به نام «صابرین.س» به ترکیه سفر کرد. آقای اسیود پس از حضور در خودروی ون، از سوی چند نفر از اعضای باند «ناجی شریفی زین‌دشتی» بی‌هوش و ربوده شد. آدم‌ربایان که عضو یک گروه وابسته به وزارت اطلاعات ایران بوده‌اند، در ابتدا او را به شهر وان و در تاریخ ۱۹ مهر به صورت غیرقانونی به ایران منتقل کردند. خانم صابرین نیز پس از اتمام این عملیات، از مسیر غیرقانونی به ایران رفت.

همچنین بر پایه اطلاعاتی که یک مقام امنیتی در اختیار واشنگتن پست قرار داده، حبیب اسیود «توسط یک گروه تبهکار ایرانی که با دستگاه امنیتی ایران همکاری داشته، در ترکیه ربوده و سپس به ایران منتقل شده است.» به گفته این مقام امنیتی، «آقای اسیود برای ملاقات با فردی به نام خانم صابرین.س به ترکیه آمده بود.» یکی از نزدیکان حبیب اسیود نیز در مورد این پرونده گفت‌وگویی با واشنگتن پست داشته است: «آقای اسیود یک سال قبل مبلغ ۱۰۰ هزار یورو از صابرین.س قرض گرفته بود که سفر او به ترکیه برای قرض گرفتن مجدد مبلغی از وی بوده است.» آقای اسیود «پس از حضور در محل ملاقات، سوار یک خودروی ون شده بود و در ادامه، افرادی او را بی‌هوش کرده‌ و از طریق مرز وان به ایران انتقال داده بودند»؛ بر اساس این گزارش اعضای باند ربایش وی، ساعاتی پیش از این عملیات از یک فروشگاه، دستبند پلاستکی خریداری کرده بودند. مضنون اصلی این پرونده، فردی به نام ناجی شریفی زین‌دشتی است. به گفته مقامات امنیتی ترکیه، زین‌دشتی «قاچاقچی مواد مخدر بوده و در سال‌ ۲۰۰۷ به دلیل کشف ۷۵ کیلوگرم هروئین در ترکیه بازداشت شده بوده است.» بر پایه اطلاعات مندرج در گزارش واشنگتن پست، این مورد تنها پرونده ناجی زین‌دشتی نبوده: «او سال ۲۰۱۸ نیز به اتهام قتل بازداشت شده بود که به دلیل نقص در پرونده از زندان آزاد شد.» ناجی شریفی زین دشتی، متهم است به: «همکاری با سیستم امنیتی ایران در ربایش و ترور مخالفان حکومت ایران.» آقای زین‌دشتی در ایران نیز سابقه بازداشت به اتهام «قاچاق مواد مخدر» را داشته و گفته می‌شود، «حین تحمل حبس، آزادی موقت یا مرخصی، از زندان متواری شده بود.» ناجی زین‌دشتی «از سال‌های گذشته همکاری خود با دستگاه امنیتی ایران را آغاز کرده بود»؛ ترور سعید کریمیان مدیر تلویزیون جم و مسعود مولوی، از اعضای سابق وزارت دفاع ایران که مخالف حکومت شده بود، «توسط این باند با رهبری آقای زین‌دشتی انجام شده است.» تاکنون ۱۱ نفر در رابطه با این پرونده در ترکیه بازداشت شده‌اند.

اعترافات اجباری

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ویدیویی از «اعترافات اجباری» حبیب اسیود منتشر کرد. دستگیری آقای اسیود از سوی وزارت اطلاعات بوده و اکنون نیز در یکی از اماکن وابسته به این نهاد، تحت بازداشت قرار دارد. حبیب اسیود در این ویدیو علیه خود و افرادی دیگر صحبت کرده که با در نظر گرفتن فنون جمهوری اسلامی برای برخورد با مخالفان سیاسی خود، می‌توان این فرضیه را مطرح کرد: «دست‌کم بخشی از گفته‌های وی با اجبار اخذ شده است.» در این ویدیو، آقای اسیود به برخی از حملات مسلحانه از جمله «حمله به رژه اهواز» متهم شد. آقای اسیود در این‌باره گفته است: «حبیب نبگان، عیسی سواری و یعقوب نیسی در عملیات تروریستی ۳۱ شهریور ۹۷ (رژه اهواز) نقش داشتند.» او از سوی راوی برنامه به نقش داشتن در «سرقت‌های مسلحانه» نیز متهم شده است؛ «سرقت از بانک صادرات اهواز و یک شرکت پیمانکاری.» حرکت نضال سال‌هاست از سوی حکومت ایران به عنوان یک گروه «تروریستی» شناخته شده و در این ویدیو نیز به این موضوع تاکید شده است. او علاوه بر «حمله مسلحانه» به نیروهای نظامی، به «بمب‌گذاری» در خوزستان نیز متهم شده است. هم‌چنین راوی ادعا کرد: «چندین عملیات آن‌ها در سال‌های اخیر که برای خوزستان و تهران طراحی شده بود، با تسلط نیروهای امنیتی ناکام ماند.»