بازداشت و پرونده سازى براى ۱۳۰ نفر از ساکنان روستای ابوالفضل؛ خبرنگار افشاگر تخریب با قرار وثیقه آزاد شد

۸ شهریور ۱۳۹۹- کوثر کریمی، خبرنگار افشاگر تخریب روستای ابولفضل بازداشت و ساعاتی بعد با قرار وقیقه از زندان آزاد شد. همچنین ۱۳۰ نفر از اهالی این روستا احضار یا بازداشت شده‌اند. خانم کریمی و برخی از اهالی روستا با قرار وثیقه از زندان آزاد شده اند. 

به گزارش اطلس زندانهای ایران، این روستا بین شهرک زردشت و پایگاه پدافند هوائى در شمال غربى شهر اهواز قرار دارد. این روستا قبل از انقلاب زمین کشاورزى بوده و پس از انقلاب اهالى و با تغییر کاربری از کشاورزی اقدام به ساخت و ساز در روی زمینهای کشاورزی کرده‌اند. این روستا اکنون جزء بخش ۸ شهر اهواز است و از ۹ خیابان تشکیل شده و حدود ۳۰۰ نفر در آن ساکن هستند.

کریم دحیمی فعال حقوق بشر در گفتگو با پژوهشگر اطلس زندانهای ایران گفت: «این زمینها به مرور افزایش یافته است به طوری که اکنون قطعات نزدیک جاده اصلى هر متر دو ملیون تومان معامله مى شود.»

به گفته آقای دحیمی «با طرح توسعه کلان شهر اهواز در سال هاى اخیر این روستا و زمینهاى حاشیه شهر اهواز مورد طمع خیلى از سازمانها و نهادها و افراد با نفوذ نظام قرار گرفته است و چندین هکتار از زمین هاى مردم توسط نهادهاى حکومتى از جمله بنیاد مستضعفان تصرف شده است.»

اهالى روستاى ابوالفضل در دو سال اخیر برای حل این مشکل چند بار به تهران رفته و جلساتى با بنیاد مستضعفان و نهادهاى دیگر داشته‌اند اما همچنان این مشکل ادامه دارد. به گفته یکی از اهالى روستا: «ما سند مشاع و کشاورزى داریم و این زمین هاى آباء و اجداد ماست، اسناد و مدارک اهالی روستای ابوالفضل اهواز درباره حضور و فعالیت در این روستا در برابر ادعای مالکیت و درخواست تخریب بنیاد مستضعفان از جمله نامه دفتر نماینده ولی فقیه تا نامه جهادکشاورزی و وزارت راه وشهر سازى وکارشناس دادگاه نزد اهالى موجود است. با مراجعه به تهران به ما قول مساعد و حل موضوع را دادند. اما در ادامه پیگیری در اهواز از ما خواستند که مدارک و متراژ زمینها  همراه با مشخصات املاک با( یو تی ام) و لیست کامل اهالی را ارائه دهیم.»

ما سند مشاع و کشاورزى داریم و این زمین هاى آباء و اجداد ماست،
اسناد و مدارک اهالی روستای ابوالفضل اهواز درباره حضور و فعالیت
نزد اهالى موجود است.

این فرد ساکن روستای ابوالفضل ادامه داد: «بعد از مدتی برای بیش از ۱۳۰ نفر از اهالی روستا احضاریه دادگاه آمد و بعضی از آنها بازداشت شدند. بیشتر این بازداشت شدگان  با قرار وقیقه دومیلیارد ریال براى هرکدام و بعضى با کارت کارمندى با فیش حقوقى با ضمانت آزاد شدند اما پرونده آنها همچنان در دادگاه مفتوح است.»
به گفته این فرد: «در بازداشتگاه زیر فشار بودیم واز ما خواستند که تعهد بدهیم، موضوع انهدام و تخریب منازل را قبول کنیم اما اینکار را نکردیم و حتى یکى از مالکین بنام نادر لویمى که بنگاه دار است همچنان در بازداشت است و به وکیل مدافع دسترسی ندارد. و یکى دیگر از اهالى روستا به اتهام تحریک اهالى همچنان از روستا گریخته و تحت تعقیب است.»

در بازداشتگاه زیر فشار بودیم واز ما خواستند که تعهد بدهیم،
موضوع انهدام و تخریب منازل را قبول کنیم اما اینکار را نکردیم
و حتى یکى از مالکین بنام نادر لویمى که بنگاه دار است
همچنان در بازداشت است و به وکیل مدافع دسترسی ندارد.

اسامى بعضى از  این شهروندان به این شرح است:

جعفر لویمی «کعبى»، رحیم لویمى، سعید لویمى، نادر لویمی «هنوز در بازداشت بسر می برد»، یونس لویمى، فاروق لویمى، محمد لویمى، عبدالامام لویمى، اسماعیل لویمى، حکیم لویمى، حاج منصور لویمى، شجاع لویمى فرزند: سعید، محمد لویمى فرزند: سعید، احمد لویمى فرزند: سعید، جعفر لویمى، هاشم لویمى، مالک لویمى، سعید غزى، صباح حراجی، کریم حراجی، خلف حراجى، عادل حراجی، عدنان حراجی، رمضان حراجى، عبدالزهرا حراجى، جمیل مروانى، على حیدرى، سعید سعیداوى، حکیم سعیداوى، سالم سعیداوى، حاج عبدالنبی حلفى، عبدالساده حلفى، امید حلفى، على حلفى، حسن حلفى، على عبیداوى، حسن غرباوى با ۲ فرزند خود احضار و بازداشت شده بود، محمد خالدی، ناصر خالدی، خالد عبیداوى ، ولید بروایه، على خسرجى، جوحى سیلاوى، حمود سیلاوى، جاسم سیلاوى، کاظم سیلاوى، حمید سیلاوى، سجاد شریفى «به علت عدم حضور در پلیس امنیت تحت تعقیب قضائی است»، على مرعى، حسین مرعى، مهدى سیاحى، هادی سیاحی، حسین سیاحى، محمد مغینمى، یوسف موسوى «آلبوشوکه»، جاسم عفراوى، مجید دغاغله، جاسم حیدرى، لفته غرباوى، عدنان سوارى.